Het gemeentebestuur wil de komende jaren werk maken van een sterk fietsbeleid. Burgemeester Jos Sypré (CD&V), zelf fervent fietser, werkt vanuit zijn bevoegdheid ‘mobiliteit’ aan meerdere fietspadendossiers om de veiligheid en comfort te verhogen. Ook oppositiepartij N-VA zet al sinds de vorige legislatuur sterk in op fietspaden.
In 2015 lanceerde de huidige oppositiepartij N-VA een actieplan om de verbindingswegen naar en van Beernem te moderniseren. Daarbij springt ook het nieuwe fietspad in de Beernemstraat en Scherpestraat in het oog. De werken daar beginnen nog dit najaar, samen met de rioleringswerken. In totaal duren de werken twee jaar. “Daarmee krijgt het actieplan van de N-VA uit 2015 om de drie grote verbindingswegen aan te pakken in Beernem steeds meer vorm. Voor ons is en blijft verkeersveiligheid ook de komende jaren de topprioriteit op vlak van mobiliteit. In ons Witboek Veilig Verkeer van 2018 zetten wij onze visie over veilig fietsen in onze gemeente al duidelijk uiteen. Toen ging het om tien gevaarlijke punten en trajecten waar we iets aan wilden doen”, legt fractieleider Gijs Degrande uit.
Juridisch steekspel
Ook in de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat staat de aanleg van nieuwe fietspaden op de agenda. “De uitvoering is gepland aansluitend na de werken in de Scherpestraat en Beernemstraat, vermoedelijk zal dat 2023 zijn”, vertelt de burgemeester. Het geschorste dossier van het fietspad langs de Reigerlostraat in opdracht van het Vlaams Gewest stelt hem teleur: “Dat project werd samen met Wingene opgestart en ligt stil door een schorsing van de bouwvergunning. We blijven hameren op een fietspad aan de oostelijke zijde van de gevaarlijke gewestweg en hopen dat we snel van start kunnen gaan.”
Er zijn tien gevaarlijke punten waar we iets aan willen doen
Op dit moment zit dat dossier middenin een juridisch steekspel waarin de aanleg van het fietspad een beschermd natuurgebied in gevaar brengt: “Daar mag je normaal geen werken uitvoeren. Dat kan uitzonderlijk omwille van het openbaar belang. Men kan aanvoeren dat de aanleg van een fietspad daaraan voldoet. Maar bij een aantasting die een gerechtvaardigd doel nastreeft, moet men nog onderzoeken of er geen alternatief bestaat waarbij men de natuur minder schaadt”, vertelde advocaat Piet Rotsaert, die dokter Christophe Depamelaere in deze procedure bijstaat, aan onze krant.
In het kader van het relanceplan doet de Vlaamse Regering extra inspanningen voor fietspaden. Beernem kan rekenen op een subsidie van bijna 360.000 euro voor fietsinfrastructuur. “Die kans mogen we niet laten liggen”, reageert raadslid Lode Vanneste (N-VA). Hij deed op de gemeenteraad al een suggestie om een dossier voor het fietspad langs de Hoogstraat richting Maldegem op te maken en vroeg ook naar de mogelijkheden om kleine verbeteringen te onderzoeken.”
Burgemeester Sypré beloofde werk te maken van die verbinding: “Samen met de provincie West-Vlaanderen maken we werk van het vernieuwen van de fietsverbinding tussen Oedelem en Moerbrugge langs de Beekstraat, alsook de fietsverbinding tussen Oedelem en Maldegem langs de Hoogstraat. De startnota’s van de beide dossiers zijn in opmaak.”
Ten slotte werkt de gemeente samen met Oostkamp en het Vlaamse gewest ook aan het fietspad in de Wellingstraat. “Het ontwerp is opgemaakt, de volgende stap is de verwerving van de nodige gronden. We streven ernaar om het fietspad nog tijdens de huidige bestuursperiode aan te leggen”, besluit Sypré. (AVH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier