Harelbeke, Waregem en Kortrijk tekenen samenwerkingsovereenkomst voor fietssnelweg F7

Schepenen Tijs Naert, David Vandekerkhove en Wout Maddens, gedeputeerde voor mobiliteit Jurgen Vanlerberghe, schepen Philip Himpe. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De samenwerkingsovereenkomst werd getekend in Harelbeke, halverwege het traject van de Fietssnelweg F7 Kortrijk-Waregem, die tegen 2030 klaar zou moeten zijn. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd die zorgen voor een inhoudelijk en financieel engagement om de planningsfase en het verwerven van de nodige gronden tot een goed einde te brengen. In de drie steden komen infoavonden.

De provincie startte met de opmaak van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) van de fietssnelweg Kortrijk-Harelbeke-Waregem. De fases startnota met publieke raadpleging, de ‘scopingnota’ die rekening hield met de adviezen en opmerkingen op de startnota en het voorontwerp zijn afgerond. Op 20 juni 2024 werd het ontwerp-PRUP voorgelegd aan de Provincieraad. “Duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid is belangrijk. We willen fietsverkeer stimuleren voor woon-werk-schoolverplaatsingen. Daarom zet de provincie volop in op het realiseren van goede, snelle en veilige fietsverbindingen. Een ideale manier om deze vlotte en veilige fietsverbindingen te realiseren, is de aanleg van fietssnelwegen”, duidt gedeputeerde voor mobiliteit Jurgen Vanlerberghe.

Pilootproject

Het werken via een PRUP, dat een langetermijnvisie vastlegt, is een pilootproject voor de realisatie van fietssnelwegen in West-Vlaanderen. “Dit PRUP zorgt ervoor dat de bestemming voor de fietssnelweg voor het volledige traject correct is. Daarnaast werden verschillende andere documenten opgemaakt: de samenwerkingsovereenkomst, een uitvoeringsnota en een onteigeningsplan. In de overeenkomst liggen afspraken vast die zorgen voor een inhoudelijk en financieel engagement om het project tot een goed einde te brengen.” De uitvoeringsnota brengt een overzicht van alle projecten langs het traject.

“Het onteigeningsplan moet zorgen voor een vlotte realisatie van de fietssnelweg. Op basis van dit technische plan, werden de gronden opgemeten en een onteigeningsplan met bijhorende nota opgemaakt. De bedoeling is om zo veel als mogelijk de gronden in der minne te verwerven. Onteigenen is slechts het laatste middel om de fietssnelweg te kunnen realiseren.”

De provincie gaf de opdracht aan de Vlaamse dienst Vastgoedtransacties om een waardebepaling te doen, de onderhandelingen met de belanghebbenden te voeren en de aktes te verlijden. De financiering voor de verwervingen en de aanleg gebeurt door de provincie via de financiering van het Fietsfonds. In Harelbeke gaat het om twaalf particuliere eigenaars. In Waregem om 27.

Vloersticker in Het Spoor

Als de provincieraad op 20 juni het ontwerp PRUP voorlopig vaststelt, volgt een openbaar onderzoek van 9 september 2024 tot 8 november 2024. Per stad zal een infovergadering worden georganiseerd met informatie over de plannen. Daar kunnen bewoners ook opmerkingen of bezwaren indienden op de voorgestelde plannen. In CC Het Spoor wordt alvast een vloersticker voorzien met de exacte ligging van de fietssnelweg.

Het traject

De fietssnelweg start ten zuiden van het spoor aan het station van Kortrijk tot voorbij het Guldenspoorpad. Daarna komt een nieuwe onderdoorgang onder de sporen richting de noordzijde van het spoor. In de Passionistenlaan in Kortrijk wordt de fietssnelweg in het talud van het spoor aangelegd. Het overbrugt zowel de Goedendaglaan, Visserskaai, het Kanaal Bossuit- Kortrijk, Spinnerijkaai en R8 tot aan de Harlemboislaan in Harelbeke. Er zijn aftakkingen voorzien op de Passionistenlaan en de Vennestraat. Vanaf de Harlemboislaan wordt de fietssnelweg als fietsstraat ingericht tot voorbij de Stasegemsestraat. Hier gaat de fietssnelweg onder de sporen via een nieuwe tunnel en vervolgt aan de zuidzijde tot in Waregem. In Harelbeke wordt ter hoogte van het station het verlaten derde spoor gebruikt als fietssnelweg en er komt een nieuwe fietsbrug over de N36. Op grondgebied Waregem worden nieuwe fietstunnels voorzien ter hoogte van de vijf lokale wegen. Gravenland en Pijkstraat en Gaverkestraat worden ingericht als fietsstraat. Er is een nieuwe fietsbrug voorzien over de N382. Ter hoogte van de bestaande onderdoorgang van de oude spoorbedding naar Anzegem, vervolgt de fietssnelweg aan de noordzijde tot aan het station van Waregem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier