Sinds de start van het nieuwe schooljaar kunnen de leerlingen van vrije basisschool Driekoningen zich in een fietszone naar klas begeven. Het eerste deel van de zone is al enkele weken klaar. Het gaat om het stuk van de Steenveldstraat tussen de Aartrijkestraat en de Aardenhuttestraat, plus een deeltje van de Zeeweg.
Het tweede deel komt er pas als de Driekoningenstraat heraangelegd wordt. In dat project is een kort traject fietszone inbegrepen tussen de Aartrijkestraat en de Gavervijver. Conclusie: in de kern van de wijk Driekoningen worden de fietsers baas. Al dienen ze zich uiteraard eveneens aan de verkeersregels te houden.
Fietssuggestiestroken
“We leggen fietsstraten aan op die locaties waar ze een meerwaarde vormen”, zegt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet. “De centrumstraten, bepaalde attractiepolen en vooral de schoolomgevingen zijn ideaal om een fietszone in te richten. In heel wat schoolomgevingen hebben we nu al dergelijke zones gerealiseerd en die bewijzen hun nut. Het is er veiliger geworden, het verkeer verloopt er rustiger en de fietsers lopen beduidend minder kans om het slachtoffer van een ongeval te worden. Al blijft voorzichtigheid natuurlijk altijd geboden.”
Aansluitend op de fietszone werden langs de Steenveldstraat vanaf de Aardenhuttestraat tot aan de oude Spoorwegbedding De Groene 62 okerkleurige fietssuggestiestroken aangebracht. Dat zijn voor alle duidelijkheid geen fietspaden. Zo’n strook geeft de plaats op de rijweg aan waar fietsers rijden. Het maakt de automobilisten duidelijk dat er fietsers aanwezig kunnen zijn. Auto’s mogen er echter op rijden en, indien niet verboden door andere signalisatie, ook op stilstaan of parkeren.
“We blijven sterk investeren in veilige schoolomgevingen”, vervolgt schepen Desmet. “Fietszones zorgen voor trager verkeer, ouders en kinderen kunnen op een veilige manier fietsen tot aan de schoolpoort. Ook de schoolroutes moeten veilig zijn. Daarom voorzagen we die fietssuggestiestroken langs de Steenveldstraat tot aan De Groene 62. De oude spoorwegbedding is een ideale, veilige fietsroute naar de scholen, naar Wijnendale en naar het centrum van onze stad.”
“In de gemeenteraad van april werd het Fietsbeleidsplan goedgekeurd, waarin de fietszones in de schoolomgevingen een prominente rol krijgen. Ook binnen de opgemaakte schoolvervoerplannen was de fietszone in de omgeving van de basisschool Driekoningen een van de geplande acties. We zijn heel blij dat die intussen gerealiseerd is, op het deel van de Driekoningenstraat na. De fietsers reageren alvast enthousiast. En de meeste automobilisten hebben begrip voor het feit dat we voor een zo veilig mogelijke schoolomgeving zorgen.”
Alles op een rijtje
Voor wie nog niet helemaal op de hoogte is van wat een fietszone precies inhoudt, zetten we hieronder even alles op een rijtje.
• Een fietszone is een straat of een afgesloten gebied waarin fietsers het volledige rijvak van de weg mogen innemen.
• Motorvoertuigen hebben toegang tot de fietszone, maar mogen de fietsers niet inhalen. Ze zijn er enkel te gast.
• De toegestane snelheid in een fietszone bedraagt maximum 30 kilometer per uur.
• In straten waar tweerichtingsverkeer toegelaten is, mogen fietsers de helft van de rechterzijde van de rijweg gebruiken. In eenrichtingsstraten mogen fietsers de volledige rijweg innemen.
• Er mag niet op het trottoir gefietst worden en de gewone voorrangsregeling blijft gelden.
Heel wat veiliger
“Ik kan niet genoeg herhalen hoeveel voordelen een fietszone inhoudt”, besluit Elsie Desmet, die zelf een fervente fietsster is. “De fietsers zijn zichtbaarder in het straatbeeld, het is er heel wat veiliger voor hen en ze worden niet meer verdrongen door auto’s die hen willen inhalen.”
Ook motorfietsen mogen in een fietszone de fietsers niet inhalen. Dat wordt wel eens vergeten, wat voor gevaar kan zorgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier