Fietsersbond Kortrijk ziet opportuniteit voor nieuwe tijdelijke locatie “pestflitspaal” in Bellegem

De overheid heeft beslist om de flitspaal in de Rollegemsestraat in Bellegem buiten werking te stellen en een nieuwe locatie te zoeken © Google Maps
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Afgelopen week was er heel wat commotie ontstaan over de flitspaal die op de helling staat in de Rollegemsestraat in Bellegem centrum. De overheid heeft beslist om de flitspaal buiten werking te stellen en een nieuwe locatie te zoeken voor die flitspaal. De Fietsersbond komt met een positief alternatief voor een nieuwe locatie: het Tramstatiepad

De flitspaal die al ruim 8.000 boetes opleverde stond op een helling waardoor veel bestuurders zich lieten vangen en het gevoel kregen dat die er stond om de stadskas te vullen. Na commotie vanuit de Kortrijkse politiek zal die binnenkort verdwijnen. “Maar het is nu niet de bedoeling dat dit een snelweg wordt”, waarschuwt Axel Weydts, schepen van Mobiliteit.

Veilige oversteek aan het Tramstatiepad

De Fietsersbond Kortrijk pleit al langer voor het creëren van een veilige oversteek aan het Tramstatiepad in Bellegem ter hoogte van de Rollegemsestraat. “Het Tramstatiepad is de belangrijkste fietsas van Rollegem naar Kortrijk. Eén van de grootste pijnpunten op die route is het kruisen van de Rollegemsestraat in Bellegem. Eén van de redenen waarom ouders hun schoolgaande kinderen niet naar Kortrijk laten fietsen”, lichten Dries Gellynck en Jan Goeminne toe.

“Het kruisen van de Rollegemsestraat in Bellegem is één van de redenen waarom ouders hun schoolgaande kinderen niet naar Kortrijk laten fietsen” – Dries Gellynck en Jan Goeminne

De fietsersbond pleit voor structurele aanpassingen met asverschuivingen voor de gemotoriseerde voertuigen zodat in eerste instantie het straatbeeld wijzigt van een ‘snelle weg’ naar een zone 50. “Een wegbeeld met asverschuivingen wordt op die manier ook een snelheidsbeperkende visuele ‘poort’ tot de bebouwde kom van Bellegem.”

Illustratie ter voorbeeld
Illustratie ter voorbeeld © Fietsersbond Kortrijk

Momenteel ligt het kruispunt van het Tramstatiepad net buiten de bebouwde kom. “De bebouwde kom moet slechts met 30 meter uitgebreid worden om het kruispunt van de Rollegemsestraat met het Tramstatiepad binnen de bebouwde kom te plaatsen”, zegt Jan Goeminne.

In afwachting van structurele ingrepen die het kruisend fietsverkeer beschermt, stelt de fietsersbond voor om de flitspaal van de helling te verplaatsen naar het einde van de iets uitgebreide bebouwde kom, ter hoogte van het Tramstatiepad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier