Europaplein in Oostkamp blijft voorlopig een zwart punt: “IJveren voor veiligere oplossing”

De Europarotonde in Oostkamp. © GST
Redactie KW

Op de lijst van 31 zwarte punten in het verkeer situeren er zich twee in Oostkamp: de Europarotonde aan het einde van de Siemenslaan en de Albrecht Rodenbachstraat. Voor deze laatste is er ondertussen al een snelheidsbeperking ingevoerd, maar voor de Europarotonde is de herinrichting nog altijd in een studiefase.

Op 26 juni van dit jaar overhandigde 8020Blauw haar veiligheidsdossier van dit zwart punt aan Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters. “Als 8020blauw willen we verkeersveiligheid in onze gemeente prioritair behandelen. Verkeersveiligheid houdt onze inwoner terecht bezig, en we blijven ons inzetten voor een veilige en duurzame toekomst op de weg. Door de gewaardeerde steun van de minister hopen we de Oostkampse verkeersveiligheid hoog op de agenda te houden en de aanpak te bespoedigen van onder andere dit dossier. De minister beloofde ons toen ons haar bevindingen omtrent de veiligheid op deze plaats te bespreken op haar kabinet en de info dan terug te koppelen naar Oostkamp”, vertelt Kristof Van Hoye, lijsttrekker en voorzitter bij 8020blauw.

“We hebben al een traject doorlopen om het rondpunt veiliger te maken”

Na het publiceren van de lijst kon onze krant een actuele stand van deze rotonde inkijken. Voor het kruispunt van het Europaplein, Siemenslaan, Kapellestraat en Gruuthuselaan werden er verschillende quick wins afgeklopt. De nodige opmetingen en het ontwerp zijn opgestart en de uitvoering is voorzien in 2024. Concreet gaat het over de volgende ingrepen: vrij liggende fietspaden op de rotonde, haakser laten aansluiten van de wegen op de rotonde om zo de snelheid te verminderen en het afschaffen van de bypass van de N50 ofwel de Gruuthuselaan naar de Kapellestraat om zo het aantal conflicten met fietsers te beperken. De quick wins komen in afwachting van een globale herinrichting met een oplossing voor fietsers en voetgangers in de vorm van bijvoorbeeld een tunnel of brug.

Het kruispunt van de Albrecht Rodenbachstraat/Brugsestraat zit vervolgens in een onderzoeksfase. Uit de streefbeeldstudie N50 kwam de omvorming van de rotonde naar een lichtengeregeld kruispunt naar voor als oplossing. Dit wordt nu concreet uitgewerkt, waarbij het ontwerp van de bovenbouw is opgestart.

Mobiliteitsanalyse

Samen met de gemeente Oostkamp en Aquafin wordt onderzocht of er ook rioleringswerken noodzakelijk zijn. Vanaf de tweede helft van 2024 starten de werken in Oostkamp op de N50 en zal dit gevaarlijk punt dus aangepakt worden. De twee zwarte punten liggen op een weg die eigendom is van het Vlaamse gewest en beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. “We hebben samen met AWV al een traject doorlopen om dit rondpunt veiliger te maken”, aldus burgemeester Jan de Keyser.

Duurzame oplossing

“Samen met AWV wensten we immers versneld zicht te krijgen op mogelijke ingrepen die de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Hiervoor werd beroep gedaan op studiebureau Sweco, dat een mobiliteitsanalyse heeft opgemaakt. Dit document focust op haalbare ingrepen op de korte termijn. Het lange termijn concept voor dit kruispunt wordt verankerd in de streefbeeldstudie en is duidelijk: een ongelijkvloerse inrichting als balkonrotonde met conflictvrije fiets- en voetgangerstunnels eronder. De twee grootste knelpunten zijn de vrij hoge snelheden op de rotonde en fietsers die niet altijd opgemerkt worden door de voertuigen. Om die reden zijn we voorstander om de fietspaden en fietskruisingen op de rotonde vrij liggend te maken, de aansluitingen op de rotonde haakser te maken. Dit draagt bij tot een aangepast rijgedrag bij het oprijden en verlaten van de rotonde”, aldus burgemeester de Keyser.

“Deze ingrepen zijn reeds een tijd geleden door het Oostkampse college positief geadviseerd richting AWV. Daarnaast heeft het college aan AWV gevraagd om dit project, na het vrijmaken van de budgetten bij de Vlaamse Overheid, zo vlug mogelijk aan te pakken. Maar we blijven in de streefbeeldstudie ijveren voor een veiligere, duurzame, toekomstgerichte en lange termijn oplossing.” (GST)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier