Eerste brugpark in België opent in Izegem: “1.700 m² aan bloemenweides, 1.300 struiken, 8.000 vaste planten en 90 bloembakken”

Het park en de brugkreeg een feestelijke opening. © VD
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

Onder een stralend zonnetje en in het bijzijn van honderden inwoners is de vernieuwde Centrumbrug en het bijhorende brugpark in het hartje van Izegem zondag plechtig geopend. De brug is grondig gerenoveerd en kreeg ook een groenere inrichting.

De brug is ondertussen een dikke week open voor wagenverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen al sinds vorig najaar via een aparte strook de brug op- en afrijden. De tweedelige brug is bijna vijfhonderd meter lang en overspant zowel het kanaal als de spoorweg.

Nu moet enkel nog de belijning volgen en dan kan ook het resterend stukje richting Korenmarkt en de Ketelstraat openen voor wagens. De officiële opening zondag lokte alvast honderden inwoners naar het eerste brugpark van ons land.

“Het blijven garanderen van deze verbinding was de belangrijkste opzet van deze noodzakelijke vernieuwingswerken”, zegt Krista Maes van de Vlaamse Waterweg. “De brug was ‘op’. Dankzij deze renovatiewerken zorgen we ervoor dat de brug opnieuw enkele jaren zijn functie kan vervullen.”

Noodzakelijk

Tijdens de werken zijn de voegen en het wegdek vernieuwd om waterinsijpeling te voorkomen en aantasting van de kern van de brug tegen te gaan. “De werken waren noodzakelijk om de brug in dienst te houden en wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een brugpark van te maken”, zegt schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Caroline Maertens (N-VA).

“In de voorbije tien jaar gebeurden er op deze as liefst vijftig ongevallen. Nu kunnen mensen via Wandel op de Mandel vanuit Ingelmunster over onze brug tot in het centrum fietsen of wandelen zonder dat ze in conflict raken met een wagen. We hebben ook ingezet op ontharding en vergroening, met het aanplanten van 1.700 m² aan bloemenweides, 1.300 struiken en 8.000 vaste planten. Er staan ook negentig bloembakken op de brug.”

De Vlaamse Waterweg nam de renovatie van de brug voor 2,5 miljoen euro op zich, voor de vergroening en ontharding waren er ruim één miljoen euro subsidies van het Agentschap Omgeving. Ook de provincie deed zijn duit in het zakje met ruim 187.000 euro uit zijn Fietsfonds. Zo zijn er verschillende aftakkingen aan de brug om het fietsen te bevorderen. Het aandeel van de stad bedraagt 532.757 euro.

Tegenstanders

Vlaams Belang stuurde zijn kat naar de opening. “We blijven tegenstander van deze herinrichting”, zegt Filip Buyse. “De files op de brug als de spoorweg dicht is, spreken boekdelen. Terwijl we ook de veiligheid in vraag stellen. Aankomende fietsers zullen aan elk uiteinde op een brede boulevard aan hoge snelheid hun plaats opeisen in het verkeer, met alle risico’s van dien. Dit zorgt nu reeds voor problemen aan de rotonde in Emelgem en straks ook op de Korenmarkt, waar voertuigen vanuit de Nieuwstraat geconfronteerd worden met fietsers die zich heer en meester van de weg wanen.”

“Dat wagens van de brug richting parking op de Grote Markt moeten is ook vreemd, want die is daar niet op voorzien. Er is ook nog geen structurele oplossing voor het stilstaand dooiwater of diepe plassen bij regenval. Tot slot is dit eerder een koffietafel voor de centrumhandelaars dan een feestelijke opening, gezien het doorgaand verkeer uit het centrum geweerd wordt.”

Oppositiepartij STiP stuurde wel een delegatie naar de opening, maar blijft ook een koele minnaar van het project. “Het onderhoud was noodzakelijk, al de rest is een politieke keuze geweest”, meent Kurt Grymonprez. “We hebben veiliger verkeersalternatieven voorgesteld, maar die zijn allemaal verticaal geklasseerd. Een investering van meer dan een half miljoen euro doen terwijl je weet dat er een procedure voor een nieuwe brug loopt, is een zwaar investeringsrisico. Het bijhorende circulatieplan zorgt ook voor heel wat ongemakken. Het centrum is hier helaas ook veel te rustig door geworden.”

(VD)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier