“Dweilen met de kraan open”: ondanks ingrepen nog altijd onveilige verkeerssituatie in Ardooise Lijsterstraat
De Lijsterstraat is niet de meest veilige straat van Ardooie. Daar zijn meerderheid en oppositie in het gemeentebestuur én bewoners het over eens. “Het gemeentebestuur nam al tal van maatregelen om het verkeer daar trager te doen rijden, maar als automobilisten en landbouwers met hun tractoren zich niet aan die snelheidsbeperking houden, is dat dweilen met de kraan open”, zegt schepen Krist Soenens.
“We namen al heel wat maatregelen”, zegt schepen Krist Soenens (Groep 82). “De toegestane snelheid is daar nu 50 km/uur, we plaatsten op enkele plaatsen betonblokken om de verkeerssnelheid af te remmen, ter hoogte van de Tombrugstraat staat nu recent een bord ‘Ardo’ om er het zwaar verkeer via de Wezestraat naar het bedrijf te doen rijden en op de hoek van de Lijsterstraat en de Izegemsestraat plaatsten we duidelijke verkeersborden. De burgemeester vroeg de politie snelheidscontroles uit te voeren, maar de agenten kunnen daar nu ook niet uren aan een stuk controleren.”
De schepen heeft toch moeite met sommige landbouwers die letterlijk de wet aan hun laars vegen.
Dreigement
“Er zijn er die daar tegen een veel te hoge snelheid tussen de geplaatste betonblokken laveren en er dan wel eens een verplaatsen. We kunnen de landbouwers ook niet verbieden daar te passeren. Het is een agrarisch gebied waar ze hun velden bewerken en hun teelten moeten wegvoeren. De gemeente kan tegen de overtreders zelf geen maatregelen nemen. We moeten dat dan wel aan de politie signaleren. We bekijken of we nog bijkomende maatregelen kunnen nemen.”
We zijn daar zelf eens gaan kijken en konden in de korte tijdspanne dat we daar wandelden en reden, toch enkele snelheidsduivels bemerken. Zowel automobilisten als landbouwtractoren met aanhangwagen. Ze rijden gewoon té snel tussen die betonblokken. We spraken met enkele buurtbewoners, maar die wilden liefst hun naam niet in de krant.
“Ik heb in het verleden al openlijk gezegd dat sommige landbouwers hier met de tractor veel te snel door de betonblokken rijden en er zo wel eens een verplaatsen”, zegt een mevrouw die in de nabijheid van dergelijke betonblokken woont. “Ik kreeg van één van hen zelfs het dreigement dat hij eens met zijn tractor en aanhanger langs onze woning zou scheren als ik daar nog te veel openlijk over klaag. Ik sta dus niet te springen om over die kwestie met naam en toenaam commentaar te geven in de krant.”
Samenwerken
“Het probleem bestaat daar al enkele jaren”, zegt Kimara Goethals van oppositiepartij Samenplus. “De gemeente deed telkens een poging om in te grijpen, maar deed dat nooit drastisch genoeg om het gewenste resultaat te bereiken.Het plaatsen van verankerde betonblokken is uiteraard een eerste stap. Maar het feit dat ze aan de kant worden ‘geduwd’ door tractoren moet de gemeente opvolgen. Ik zou inzetten op mobiele politiecontroles ter hoogte van de Lijsterstraat zodat ze op het moment zelf de inbreuken kunnen vaststellen en ingrijpen. De burgemeester gaf in de gemeenteraad aan dat het moeilijk samenwerken is met de verschillende gemeenten die zich rondom de Lijsterstraat bevinden. Maar ik vind samenwerken een stuk beter dat dan elkaar tegenwerken.”
“De niet zo brede straat kan de capaciteit van alle verkeer onmogelijk aan en het bestuur vond nog geen oplossing” – raadslid Chantal Vande Vijvere
“De Lijsterstraat is al lang onveilig en voor automobilisten een sluipweg voor het traject Meulebeke – Roeselare”, zegt onafhankelijk raadslid Chantal Vande Vijvere, die nu ook reageert in de naam van de nieuwe politieke beweging ‘Stroom’. “De niet zo brede straat kan de capaciteit van alle verkeer onmogelijk aan en het bestuur vond nog geen oplossing. Betonblokken plaatsen kort na een bocht creëert meer gevaar dan dat het een oplossing is. Er gebeuren daar al heel wat ongevallen, meestal zonder tussenkomst van de politie, zeggen buurtbewoners. Het moet volgens mij de bedoeling zijn het verkeer dat daar niet moet passeren te ontmoedigen om deze weg te gebruiken. Met snelheidsbeperkers, mogelijks heraanleg van de straat, een stukje gracht toeleggen, een van de weg gescheiden fietspad. Misschien moet men daar eenrichtingsverkeer invoeren… Maar luister eerst naar de bewoners die de situatie het best kennen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier