Doortrekking R8 over gevaarlijke kruispunten lijkt mogelijk

Het kruispunt met de Brugsesteenweg is een van de knelpunten die met een doorgetrokken R8 veiliger moet worden.© Olaf Verhaeghe
Het kruispunt met de Brugsesteenweg is een van de knelpunten die met een doorgetrokken R8 veiliger moet worden.© Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

In de loop van volgend jaar start het Agentschap Wegen en Verkeer een grondige studie over de doortrekking van de R8 op de grens van Kuurne met Kortrijk, over de kruispunten met de Brugsesteenweg en de Heirweg. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). De Kuurnse burgemeester Francis Benoit (CD&V) reageert alvast voorzichtig tevreden.

Zit het er dan toch effectief in? Een studie naar de doortrekking van de R8 op de grens van Kuurne met Kortrijk, over de gevaarlijkste kruispunten aan de Brugsesteenweg en de Heirweg, staat op de agenda van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In de loop van 2022 zal grondig onderzocht worden wat de mogelijkheden voor het afwerking van die ring rond Kortrijk zijn.

Budget en timing

“In het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) van 2022 zal inderdaad een studieopdracht worden opgenomen”, stelt Machteld Claerhout, woordvoerder van minister Peeters.

“Er staan in dat kader ook gesprekken gepland met de betrokken lokale besturen. Op basis van de resultaten van de studie zal er bekeken worden wat de nodige budgetten voor het doortrekken van de R8 zijn, en welke timing daarvoor haalbaar is.”

Kanaalproject

Hoewel het Plan-BK – het complex project voor de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk – ook een duidelijke link heeft met de R8, hangt de eigenlijke doortrekking tussen Kuurne en Heule niet per se daaraan vast.

De aanpassingen aan de R8 voor het ringtracé, vandaag de voorkeursoplossing van de Vlaamse regering, situeren zich immers vooral op het kruispunt met de Gentsesteenweg op de grens van Harelbeke met Kortrijk.

“De studie zal uitwijzen dat het haalbaar is en geen honderden miljoenen moet kosten”

De aankondiging van uitgebreid studiewerk klinkt Kuurns burgemeester Francis Benoit (CD&V) alvast als muziek in de oren. Hij is al langer een voorvechter van het afwerken van de ringweg en benadrukte eind januari in onze krant nog dat het ‘nu of nooit is’.

“Ik heb het al vaak gezegd: deze afwerking moet een prioriteit zijn”, stelt hij. “In mei staat op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid de fietsveiligheid op de planning. AWV bereidt op dit moment een dossier voor om die op het kruispunt Heirweg-R8 aan te pakken. Maar we moeten al verder durven denken. We kunnen dat ook. Minister Peeters is gelukkig mee in dit verhaal en bewijst met het opstarten van de studieopdracht haar intenties.”

Bergen aarde

Concreet is het de bedoeling om over een stuk van een kleine twee kilometer de R8 over de hoger gelegen middenbermen, de taluds, te leiden. Door gebruik te maken van de overtollige aarde die straks zal worden gewonnen bij de heraanleg van de verkeerswisselaar Kortrijk-West (het knooppunt waar de R8 op de A19 richting Ieper aansluit), en door bruggen over de kruispunten Brugsesteenweg en Heirweg te maken, is dat volgens de betrokken lokale besturen zeker mogelijk.

Niet alleen Kuurne is immers voorstander van een doorgetrokken R8, ook Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) en titelvoerend burgemeester Vincent Van Quickenborne spraken zich in het verleden al uit over de noodzaak.

“Ik ben ervan overtuigd dat de studie van AWV zal uitwijzen dat het én haalbaar is én geen honderden miljoenen euro’s moet kosten”, stelt burgemeester Francis Benoit nog. “Dit dossier is voor de verkeersveiligheid te belangrijk om te laten liggen. De winsten zijn nu al duidelijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier