Debat over project ‘Recht naar Zee’ in Middelkerke blijft gemoederen beroeren

De nieuwe toeristische ontsluitingsweg ‘Recht naar zee’ moet een duurzame mobiliteitsoplossing bieden voor het drukke verkeer tussen de E40 en de badplaatsen in Middelkerke. © gf
Peter Germonprez
Peter Germonprez Medewerker KW

Het debat over het project ‘Recht naar Zee’ in Middelkerke blijft de gemoederen beroeren. Terwijl sommigen het project omarmen als een broodnodige oplossing voor de verkeersproblemen, uiten anderen, zoals Koen Terryn van de actiegroep ‘Geen betonstreep door de Middelkerkse polders’, hun bezorgdheid over de voorgestelde aanpak.

Tijdens het recente openingsweekend van het nieuwe casino SILT, waar maar liefst 25.000 mensen aanwezig waren zonder noemenswaardige verkeersproblemen, groeit de twijfel over de noodzaak van een ingrijpende infrastructuurverandering.

Minimale vertragingen

Volgens Terryn, van de actiegroep ‘Geen betonstreep door de Middelkerkse polders’, staat de voorgestelde oplossing niet in verhouding tot het probleem. “Het is niet onze bedoeling om de verkeersproblematiek te ontkennen, maar de gegevens tonen aan dat de ernst ervan mogelijk overdreven wordt”, zegt hij.

“Zelfs tijdens de drukste momenten van het toeristische seizoen zijn de vertragingen minimaal en slechts op specifieke locaties.”

Exorbitante kosten

Terryn benadrukt dat de kosten van het project, geschat op 50 à 55 miljoen euro, exorbitant zijn in vergelijking met andere lopende projecten in West-Vlaanderen. “Is het gerechtvaardigd om zulke aanzienlijke middelen te investeren in een oplossing die misschien niet evenredig is met het probleem?”, vraagt hij retorisch.

Naast financiële overwegingen uit Terryn ook zijn bezorgdheid over de impact op het grondgebruik en milieu. “De voorgestelde weg zal aanzienlijke delen van vruchtbare landbouwgrond opslokken, wat niet alleen de landbouwsector treft, maar ook een onomkeerbare impact heeft op het milieu en het polderlandschap”, legt hij uit.

Slimme verkeerslichten

Terryn pleit voor meer creatieve en minder destructieve oplossingen, zoals het implementeren van slimme verkeerslichten en voorsorteerstroken om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Hij gelooft dat dergelijke maatregelen het probleem voor een groot deel kunnen verlichten zonder de noodzaak van een grootschalige infrastructuurverandering.

“Het is tijd om verder te kijken dan traditionele oplossingen en te streven naar een evenwicht tussen de behoeften van onze gemeenschap en het behoud van ons waardevolle landschap”, besluit Koen Terryn.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier