De bus is er niet voor iedereen in West-Vlaanderen

De Brugse politica Annick Lambrecht hekelt het feit dat slechtzienden en slechthorenden gediscrimineerd worden op de bus.© Davy Coghe
De Brugse politica Annick Lambrecht hekelt het feit dat slechtzienden en slechthorenden gediscrimineerd worden op de bus.© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De bus is er nog steeds niet voor iedereen in West-Vlaanderen en zeker niet voor wie de bus echt een noodzaak is! Onze provincie is zelfs de slechtste leerling van de klas: amper twee op tien bussen hebben een visuele halteaankondiging, niet één op tien een auditieve halteaankondiging. Dat blijkt uit de cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) inzake de toegankelijkheid van De Lijn voor slechtzienden en slechthorenden.

Slechts 8 procent van de Lijnbussen roepen de haltes om tijdens de busrit via een geluidsinstallatie. Vooral voor personen die minder goed zien is dat problematisch. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) begrijpt dat niet: “In een normale, moderne, inclusieve samenleving zorg je ervoor dat iedereen het openbaar vervoer vlot kan nemen, ook wanneer iemand slecht ziet. In elke bus moeten de haltes omgeroepen worden. We moeten ook een scherm of visualisatie voorzien in de bus die de haltes aanduidt. Dat vergemakkelijkt trouwens reizen voor iedereen.”

Reiscomfort

Om het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk te organiseren wordt er hier en daar geïnvesteerd in auditieve, maar ook in visuele halteaankondigingen in de bus. Via een omroep kan de halte dan telkens worden aangekondigd. Dat is handig voor elke reiziger, maar ook speciaal voor personen met problemen met het zicht. Daarnaast kan een scherm met daarop de route en de halte het reiscomfort van iedereen verbeteren.

Annick Lambrecht stelt: “Het voordeel is dat deze aankondigingen het reizen met de bus voor iedereen vergemakkelijken. Maar uit de cijfers die ik kreeg blijkt echter dat verre van elke bus op deze manier haltes aankondigt. Dat gebeurt slechts in 8 procent van de bussen via een auditieve omroep. In 27 procent van de gevallen is er een scherm voorzien.”

Per provincie

Als je de cijfers opdeelt per provincie, komt West-Vlaanderen er erg bekaaid van af. Zeker wat de visuele halteaankondigingen betreft. De Lijn heeft 2250 bussen in beheer. Amper 587 bussen hebben een werkende visuele halteaankondiging. In onze provincie gaat het amper om 49 bussen, dat is slechts 16 procent van het aantal bussen van De Lijn die West-vlanderen bedienen. Ter vergelijking: in Limburg gaat het om 94 bussen (30 procent), in Antwerpen 176 bussen (29 procent), in Oost-Vlaanderen 101 bussen (26 procent) en Vlaams Brabant 167 bussen (28 procent).

Minister Lydia Peeters wil dit cijfer in Vlaanderen opkrikken tot 67 procent en in West-Vlaanderen zelfs tot 73 procent van de bussen, in de resterende, oudere bussen lukt dat technisch niet meer….

Engagement

Hoewel De Lijn zich engageert om de komende jaren werk te maken van toegankelijkheid, ziet Annick Lambrecht dat het wel erg moeilijk wordt: “Op 33 procent van de bussen van De Lijn in Vlaanderen kan in de toekomst geen visuele of auditieve halteaankondiging geïnstalleerd worden. Daarbovenop worden de helft van het totaal aantal bussen bij De Lijn door bedrijven geëxploiteerd, die geen voorzieningen hebben voor halteaankondigingen. Noch auditief, noch visueel.”

Het Vlaams parlementslid is teleurgesteld: “Hierdoor blijft ons openbaar vervoer in Vlaanderen helemaal ontoegankelijk voor bepaalde groepen. Zij kunnen niet rekenen op het openbaar vervoer om zich te verplaatsen. Voor blinden en slechtzienden is het enorm beperkt aantal bussen met auditieve halteaankondigingen zeer erg want voor hen is dit hun enige vorm van vervoer.”

De Brugse politica wil dat de minister sneller halte aankondigingsysteem voorziet in alle bussen: “Dit kan door de busvloot sneller te vernieuwen, maar ook door tijdelijke systemen te installeren in oudere bussen die nog niet meteen vervangen zullen worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier