Oldtimers mogen weer in lage-emissiezones rijden… dankzij deze West-Vlaming: “Die prachtige auto’s horen op de weg, niet in een museum”
Voortaan zullen oldtimers weer onbeperkt kunnen binnenrijden in lage-emissiezones (LEZ) in Vlaanderen in plaats van slechts 12 dagen per jaar met een betalende dagpas. En dat hebben liefhebbers te danken aan een West-Vlaming. Jurgen Tanghe uit Lichtervelde, secretaris van de vzw Red de Oldtimer, pleitte jarenlang bij minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) voor een versoepeling van die regelgeving. En die is er na lang strijden uiteindelijk ook gekomen. “Je wil een oldtimer veel liever beleven dan in een museum te moeten gaan zien.”
Vandaag mag een oldtimer slechts 8 dagen per jaar binnenrijden in de lage-emissiezone in Gent met een betalende dagpas. Antwerpen maakt gebruikt van een formule met een soort jaarlijkse abonnement. “Vanaf 27 april 2024 zou het hele systeem omgegooid worden naar 12 dagpassen per jaar voor beide steden, maar dat is veel te weinig. Want dat wil zeggen dat als met jouw oldtimer een weekendje weggaat naar Gent of Antwerpen dat je twee dagpassen kwijt bent”, legt Jurgen Tanghe uit. De Lichterveldenaar is secretaris van Red de Oldtimer vzw.
“Zeker voor wie een oldtimer heeft en in een lage-emissiezone woont, is die regeling niet werkbaar. En er hangt ook telkens een prijskaartje aan vast, want samen met jouw verkeersbelasting, verzekering en dergelijke andere kosten komt dat neer op een minimumprijs van 60 euro voor een ritje. Daarom zijn we blijven aandringen voor een betere regeling.”
Jarenlange strijd
Jurgen pleitte jarenlang bij het kabinet van Vlaams minister van Omgeving, Zuhal Demir (N-VA) om deze strenge regelgeving te versoepelen. “Na lang ijveren en strijden heeft de regering eindelijk een systeem goedgekeurd, waarbij oldtimers dus onbeperkt in die lage emissiezones mogen rijden”, vertelt hij trots.
“Iets meer dan vijf jaar geleden, halfweg april 2019, hebben we de eerste acties gevoerd voor het behoud van de oldtimer in lage-emissiezones. Met onze vzw hebben we altijd korte contacten onderhouden met minister Demir en ook Diependaele. 21 februari konden we met Demir op haar kabinet in gesprek gaan en toen kwam het idee opnieuw op tafel om het model van Brussel ook in te voeren voor Vlaanderen.”
Dat wil zeggen dat oldtimers ouder dan 30 jaar gratis en zonder aanvraag mogen binnenrijden in een lage-emissiezone, maar dat zij wel een O-nummerplaat moeten hebben. “Dat toont aan dat je voertuig geregistreerd is als oldtimer en dat je er ook de nodige belastingen op betaalt”, gaat Jurgen verder. Het decreet met de nieuwe regeling werd ondertussen al goedgekeurd, maar de Raad van State moet nog onderzoeken of dit helemaal in orde is. “Als er geen tegenstrijdigheden zijn, kan het eindelijk ingevoerd worden en dan moeten Gent en Antwerpen hun regeling wel aanpassen.”
Oldtimer kunnen beleven
Het nieuws van de versoepeling is voor Jurgen een hele opluchting. “We zijn heel blij dat dat veranderd is. De meeste mensen met een oldtimer trekken natuurlijk niet naar de stad om daar rond te rijden, maar dit geeft de inwoners met een oldtimer wel de vrijheid om zich te bewegen.”
“Oldtimers zijn de afgelopen tijd onder druk komen te staan door onder andere de duurdere brandstof, strengere keuring, de opkomst van het elektrische rijden enzovoort. Deze nieuwe regeling voor oldtimers in lage-emissiezones toont dat er begrip is voor ons. We moeten het mobiele erfgoed juist koesteren. Het is toch fantastisch dat je oude auto’s kan zien rondrijden en nog volop kan beleven en gebruiken waar ze ook voor gemaakt zijn in plaats van ze te moeten gaan bekijken in een museum.”
Jurgen rijdt zelf met een BMW E30 cabrio uit 1988. “Het is zeer aangenaam als je de mensen kan laten meegenieten. Niet alleen de chauffeur heeft plezier aan het rondrijden met een oldtimer, maar het zorgt ook voor een glimlach bij de mensen zelf als ze die zien rondrijden bij mooi weer. En dat is toch wel het beste dat er kan zijn”, besluit Jurgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier