Trajectcontrole aan Markt Diksmuide komt er toch niet: “Dit had weinig zin”

De trajectcontrole zou lopen van kinderdagverblijf Prutske op het einde van de Oostendestraat, over de De Breyne Peellaerstraat en de Grote Markt van Diksmuide tot aan kruispunt Stragier met de Maria Doolaeghestraat. Maar die plannen gaan dus niet door. © Google Maps/JH
Redactie KW

Er komt dan toch geen trajectcontrole aan de Markt in Diksmuide, tussen het einde van de Oostendestraat en het kruispunt Stragier. Daar had het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plannen voor, na een studie van de Vlaamse Overheid. Maar het stadsbestuur zag er het nut niet van in op die plaats, en dus komt het AWV terug op die plannen. “Dat stuk is weliswaar druk bereden, maar er staat altijd veel file en de snelheid is er al beperkt tot 30 kilometer per uur. Bovendien zijn er veel zijwegen”, zegt burgemeester Lies Laridon (team 8600).

Dit voorjaar deelde het Agentschap Wegen en Verkeer mee aan het stadsbestuur van Diksmuide dat er een trajectcontrole gepland was aan de Markt in Diksmuide. Concreet zou die lopen van kinderdagverblijf Prutske op het einde van de Oostendestraat, over de De Breyne Peellaerstraat en de Grote Markt van Diksmuide tot aan kruispunt Stragier met de Maria Doolaeghestraat. Dat zou een trajectcontrole van een kleine 700 meter zijn. De plannen kwamen er nadat toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters een studie kreeg op basis van cijfers van bijvoorbeeld ongevallen. Dat traject kwam als twintigste op die lijst aan bod, maar het stadsbestuur was tegen. Het AWV komt nu terug op die beslissing.

Amper nut

“We hebben het AWV duidelijk gemaakt dat we tegen waren aan de hand van tal van argumenten”, legt burgemeester Lies Laridon (team 8600) uit. “Op dat stuk is de snelheid al beperkt tot 30 kilometer per uur. Zeker overdag kan er moeilijk sneller worden gereden, want op dat stuk is het zowat altijd file. Bovendien zijn er verschillende zijwegen op dat traject. Veel verkeer daar maakt afslaande bewegingen en doet het traject niet uit. De ongevallen die er gebeurden, zoals het dodelijk ongeval aan het Prutske in 2018, had ook niet met snelheid te maken. Voor ons was zo’n trajectcontrole dan ook nutteloos en een verspilling van geld. We zijn tevreden dat het AWV dit nu volgde.”

Tot nader order is de trajectcontrole er dus definitief geschrapt.

Trajectcontrole Oostendestraat hersteld

Bovendien staat even voorbij kinderdagverblijf Prutske al een trajectcontrole in de Oostendestraat. Die loopt van bouwmaterialen Vinckier tot aan de Schorestraat in Leke. Het gaat om een stuk van zeven kilometer lang. Die controle was echter maanden inactief nadat een auto de paal vernielde in Leke na een verkeersongeval op 22 mei. Sinds twee weken is er echter een nieuwe paal geplaatst en het systeem werd intussen terug geijkt. De trajectcontrole daar is dus hersteld. (JH)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier