Het stadsbestuur en de politie zullen de mobiele flitscamera dit jaar nog 15 weken inzetten. Uit cijfers die De Zeewacht opvroeg, blijkt dat die Lidar een goudhaantje is voor de stadskas. Schepen Maxim Donck (N-VA): “Onze waarschuwingen werken, want het aantal Oostendenaars op de bon neemt procentueel af.”
In oktober 2023 werd de Lidar, ook bekend als de superflitser, gedurende één week ingezet op een ‘zone 30’ in de Torhoutsesteenweg en gedurende twee weken op wegen met een snelheidsbeperking tot 50 km per uur (Elisabethlaan ter hoogte van de Sint Janskerk en in de Troonstraat). Er werden 108.021 voertuigen gecontroleerd. Er waren 94 snelheidsovertredingen die wegens de aard (onder meer te hoge snelheden) door de politie meteen werden doorgestuurd naar het parket. Op de Torhoutsesteenweg was 5,5 procent in overtreding, op de Elisabethlaan was dat 1,3 procent en in de Troonstraat nauwelijks 0,3 procent.
Gas-opbrengst
Voor 2.064 voertuigen was er een GAS-boete. Het bedrag is afhankelijk van de vastgestelde snelheid en de plaats. Een gereden snelheid van 37 tot 39 km/u in een ‘zone 30’ (gecorrigeerde snelheid 31 tot 33 km/u) zorgt voor een boete van 53 euro. De GAS-kraan wordt bij grotere overtredingen opengedraaid tot 108 euro.
Schepen Maxim Donck (N-VA) is bij het stadsbestuur bevoegd voor handhaving, waar ook de inzet van de superflitser onder valt. Hij liet weten: “De gemiddelde GAS-boete voor snelheid is 58 euro.” Dat betekent dat de opbrengst van de 2.064 overtredingen al flink oploopt tot minstens 110.000 euro voor drie weken flitsen (gerekend met de minimumboete van 53 euro). In werkelijkheid liggen de opbrengsten hoger.
Superflitser kost ook
Het flitsen kost niet enkel de overtreder geld: de stad huurt immers de Lidar bij een West-Vlaams bedrijf. Uit gegevens van het stadsbestuur blijkt dat een week huur 7.464 euro kost. De drie weken in oktober kostten 22.392 euro. Maar niet elke flitsweek is ook ‘winstgevend’ : voor de Troonstraat werden nauwelijks 70 GAS-boetes uitgeschreven, die minstens 3.710 euro opbrachten, ver onder de effectieve kostprijs van de Lidar. Oostende besliste eerder de Lidar te huren voor 21 weken tot begin januari 2025.
In 2023 werd de Lidar zeven keer ingezet. In januari en februari 2024 gebeurde dit niet. Schepen Donck: “Dit jaar zal de Lidar nog 15 weken opgesteld worden. We legden nu de data vast. Er zal ook in de zomer geflitst worden, maar dan weer minder tijdens verkeersveilige weken in september, waar we volop inzetten op sensibiliseren. Daarna zal er weer gehandhaafd worden.” Oostende voorziet daarvoor dit jaar nog 109.673 euro voor de huur van de superflitser.
Reactie stadsbestuur
“Vroeger werd er ook geflitst. Dat gebeurde door de politie en de boetes gingen naar de staatskas”, aldus schepen Donck. “De Oostendenaar weet heel goed dat er geflitst wordt. In de beginperiode van de Lidar werd 51 procent van de overtredingen begaan door niet-Oostendenaars. In zes maanden is die verhouding al gewijzigd: 65 à 70 procent zijn niet-Oostendenaars en 30 à 35 procent is inwoner. Aankondigen waar de flitser staat, werkt dus. We proberen te vermijden dat de mensen een GAS-boete krijgen. Wie dan toch sneller rijdt, krijgt een boete en dat geld gaat nu naar de stadskas.”
Maxim Donck laat geen gelegenheid onbenut om te waarschuwen: “Tijdens ontmoetingsmomenten voor nieuwe inwoners leg ik exact uit waarop we controleren en wat de gevolgen zijn. Ik waarschuw voor het weggooien van sigarettenpeuken en vervuiling met hondenpoep en laat weten er gemeentelijke vaststellers zijn die niet in het blauw of paars herkenbaar zijn. Dat geldt ook voor het flitsen. Dat gebeurde vroeger verborgen en nu maken we het zo zichtbaar en voorzienbaar mogelijk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier