De BOB-campagnes hebben meer effect in West-Vlaanderen dan elders in ons land. Op vier jaar tijd is het aantal alcoholinbreuken achter het stuur hier met dik 12,50 procent gezakt, terwijl nationaal het probleem blijft stijgen. Kamerlid Franky Demon (CD&V) die de cijfers verzamelde, waarschuwt echter om niet te vroeg victorie te kraaien.
Met één (of meer dan één) glas te veel op achter het stuur kruipen, kan verstrekkende gevolgen hebben. Uit analyse van de 58 dodelijke ongevallen op West-Vlaamse wegen in 2019 blijkt dat in 15 procent van de gevallen de veroorzaker te veel had gedronken. De tol ligt met andere woorden nog altijd bijzonder hoog. Te hoog.
Toch is er ook goed nieuws: onze provincie lijkt de laatste jaren wel op de goede weg te zijn. Dat blijkt uit cijfers die Franky Demon, Kamerlid voor CD&V, opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Statistieken wijzen namelijk op een daling van ruim 12,50 procent wat het aantal alcoholinbreuken in het verkeer in West-Vlaanderen betreft. Waar er in 2016 nog 6.192 bestuurders werden betrapt met 0,5 promille of meer alcohol in het bloed, zakte dat cijfer in 2019 naar 5.412. De voorlopige cijfers voor 2020 worden door de coronavertekening niet mee opgenomen in de analyse.
Opvallend is wel dat bij de grootste groep meer dan 1,5 promille alcohol gemeten wordt. Dat komt overeen met meer dan zes glazen voor een vrouw en meer dan acht glazen voor een man. Ook het aantal onmiddellijk ingetrokken rijbewijzen daalt met meer dan 8 procent en dat als enige provincie in ons land. “Dit alles toont aan dat de West-Vlamingen wel willen en kunnen leren uit de fouten uit het verleden”, zegt Franky Demon. “In onze provincie lijkt het sensibiliseren dus wel enigszins te werken.”
Volhouden
Vooral in de Waalse provincies neemt het aantal alcoholinbreuken fel toe, maar ook in Limburg is er een stijging van meer dan 10 procent. In Antwerpen (-6,63 procent), Oost-Vlaanderen (-5,80 procent) en Vlaams-Brabant (-3,15 procent) dalen de cijfers van betrapte dronken bestuurders wel. “Betekent dit dat we in West-Vlaanderen op onze lauweren kunnen rusten? Absoluut niet”, is Franky Demon stellig. “In absolute aantallen staan we nog altijd in de top vier wat het aantal onmiddellijke intrekkingen en alcoholinbreuken betreft. En bovendien stokt de daling in de meeste politiezones tussen 2018 en 2019. De BOB-campagnes en controleacties hebben hun effect in West-Vlaanderen, maar we moeten die inspanningen absoluut blijven volhouden. ”
Maar niet alleen drinken en rijden gaan niet samen, ook drugs achter het stuur moeten we kunnen bannen, oppert Franky Demon. “Druggebruik in het verkeer is een enorm probleem dat nergens in België te stoppen lijkt”, zegt hij. In West-Vlaanderen ging het tussen 2016 en 2019 om een stijging van bijna 28 procent, voor heel België om liefst 40 procent meer vastgestelde inbreuken: van 6.905 in 2016 naar 9.668 in 2019. “Een hogere waakzaamheid is broodnodig. Ik maak me oprecht zorgen over het aantal vaststellingen met drugs.”
Samen met minister Verlinden ijvert Franky Demon dan ook voor doorgedreven controles. “Meer gerichte acties en extra agenten moeten ervoor zorgen dat minstens één op de drie bestuurders jaarlijks gecontroleerd wordt”, klinkt het. “Er is zeker nog werk aan de winkel.”
Negen keer meer in Veurne, forse daling aan de kust
Tussen de 19 verschillende West-Vlaamse politiezones zijn wel grote verschillen. Zo laten de zones Grensleie (Wevelgem, Menen, Ledegem), Westkust (De Panne, Koksijde, Nieuwpoort) en Middelkerke grote dalingen noteren wat het aantal betrapte chauffeurs betreft. “Daar zijn wij eigenlijk heel blij mee”, stelt Ine Deburchgraeve, woordvoerder van de zone Westkust waar het aantal alcoholinbreuken bijna halveerde. “Wij zetten bewust heel zwaar in op die verkeersveiligheid, met geplande controles maar ook met spontane acties. Bovendien koppelen we ook andere acties aan alcohol en drugs, dankzij de goede samenwerking tussen al onze diensten.”
Een gelijkaardig verhaal in Middelkerke waar het aantal vastgestelde inbreuken met bijna 46 procent zakte. “Hier weet men dat de pakkans hoog is”, benadrukt inspecteur Fabian Rommens van de cel verkeer. “Controles kunnen altijd en overal en door elke van onze ploegen. Wel zien we inderdaad dat drugs problematisch is, zeker bij de groep twintigers en dertigers. Ook die controles voeren we de jongste almaar meer jaren op.”
In de zone Spoorkin (Veurne, Alveringem en Lo-Reninge) steeg het aantal vastgestelde alcoholinbreuken op vier jaar tijd van 20 naar 201. Al is daar voor commissaris Toone Fonteyne, sinds 2016 aan het hoofd van Spoorkin, een erg duidelijke verklaring voor. “Toen ik hier begon, was er van proactieve controle eigenlijk amper sprake”, zegt hij.
“Er werd enkel op alcohol getest bij verkeersongevallen. Daar hebben we hard op gewerkt de voorbije jaren, om nu op structurele wijze en actief te gaan controleren. Daardoor zie je die cijfers zo fors stijgen. Toch is er een belangrijk verschil: vroeger bleef een geïntoxiceerd chauffeur onder de radar en werd ie enkel betrapt als het te laat was. Belangrijk is ook om te zien dat het procentueel aandeel positieve alcoholtests jaar na jaar afneemt. Men weet intussen dat de kans om te moeten blazen groter en groter wordt, waardoor het gedrag wordt aangepast.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier