CD&V vindt trajectcontrole in Staden duur en niet zaligmakend

Trajectcontrole op de Provinciebaan. © JCR
Carl Bruneel
Carl Bruneel Medewerker KW

Naar aanleiding van het goedkeuren van de aankoop van de trajectcontrole centrum Staden vroeg Ludwig Willaert (CD&V) zich af of trajectcontrole wel de beste oplossing is. Volgens het oppositieraadslid moet er aan alternatieven gedacht worden.

“Laten we niet vergeten dat het in eerste instantie de bedoeling was om het zwaar verkeer uit het centrum te bannen”, zei Willaert. “Dat is niet gelukt en dan werd maar de zone 30 en nu ook de trajectcontrole ingevoerd. Het lijkt ons dat de Stadenaar moet boeten voor een doel dat niet bereikt werd. Want wie meer dan 30 rijdt in de zone 30, zal boetes moeten betalen. Wat als iemand 33 of 34 rijdt? Later wordt ook een trajectcontrole voorzien in Oostnieuwkerke en Westrozebeke.”

“Een trajectcontrole kan deels bijdragen aan voorzichtigheid, maar vraag is of dit de beste oplossing is. We denken dat er eerder gedacht moet worden aan alternatieven die verkeersremmend zijn, zoals een verkeersremmend poorteffect bij het binnenrijden van de dorpskernen. Die alternatieven zullen minder diep in de gemeentekas en de broekzakken van de inwoners zitten. We vinden de investering in de trajectcontrole ook niet min. Die bedraagt 267.000 euro, plus een jaarlijkse exploitatiekost van 10.000 euro. Het invoeren van deze en latere projectcontroles draagt onze voorkeur niet weg. We gaan dit punt dan ook niet goedkeuren”.

Niet genoeg politie

“Als iedereen zich aan de snelheid houdt, zal er niemand moeten boeten”, reageerde burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld). “We gaan ook geen nultolerantie hanteren. Er zal altijd een marge ingebouwd worden, zodat dat je geen boete in je bus krijgt als je bijvoorbeeld 32 rijdt. Wat Oostnieuwkerke en Westrozebeke betreft gaan we niet werken met trajectcontroles, maar met mobiele controles. Als je een snelheidsbeperking wil afdwingen, dan heb je handhaving nodig, zeker op een gewestweg als de N36. We hebben niet de politie om zeven dagen op zeven de handhaving te doen. Trajectcontrole is daarvoor het ideale systeem. We hebben een alternatief gezocht – net als de bestuursploegen vóór ons dat twintig, dertig jaar hebben gedaan – maar hebben dat niet gevonden”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier