CNG-wagens eindelijk welkom op parking Veemarkt (maar nergens anders)

Bij het inrijden van alle andere Kortrijkse ondergrondse parkeergarages is nog steeds een bord te zien waarop staat dat het verboden is om binnen te rijden met een CNG-wagen.© AN
Bij het inrijden van alle andere Kortrijkse ondergrondse parkeergarages is nog steeds een bord te zien waarop staat dat het verboden is om binnen te rijden met een CNG-wagen.© AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Na het uitvoeren van een risicoanalyse en verschillende ventilatiemaatregelen zijn CNG-wagens welkom in de ondergrondse parking Veemarkt in Kortrijk. Volgens brandweerzone Fluvia komen de andere ondergrondse parkeerplaatsen in de stad daar niet voor in aanmerking. “Te zot voor woorden”, reageert Matti Vandemaele (Groen). “Elders in het land mag het bijna overal.”

De vraag om de ondergrondse parkings toegankelijk te maken voor CNG-wagens werd door Matti twee jaar geleden al gesteld in de Kortrijkse gemeenteraad. Toen bleek het telkens brandweerzone Fluvia te zijn die dat niet zag zitten.

Niet gevaarlijker dan benzine

Nochtans dook er toen al van alle kanten bewijs op dat CNG geen extra (brand)gevaar oplevert. CNG is een gas, maar in tegenstelling tot zijn bekendere tegenhanger LPG wordt het niet afgeleid van petroleum. In principe is het aardgas dat onder druk staat. CNG is dan ook ecologischer dan benzine of diesel. Volgens een recent onderzoek van professor Jan Berghmans is een CNG-wagen parkeren in een ondergrondse parkeergarage niet gevaarlijker dan als je hetzelfde doet met een benzinewagen. In alle andere brandweerzones in Vlaanderen is dat dan ook tenminste deels toegelaten.

“Maar om de ene of andere reden is Kortrijk weer de enige stad in België die moeilijk doet”, aldus Matti. “De stad heeft moeten betalen voor een onderzoek in parking Veemarkt dat compleet overbodig was. Het stond in de sterren geschreven dat het advies positief zou zijn, want dat is het elders in het land ook. Maar omdat enkel die parking onderzocht werd, is het advies enkel daar geldig. Te zot voor woorden.”

Verdwijnende technologie

Die uitleg klopt volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) niet helemaal. “Die risicoanalyse toonde aan dat er specifieke maatregelen vereist waren om de brandveiligheid te garanderen. Zo waren er enkele ingrepen nodig om extra ventilatie te voorzien om bijvoorbeeld ophoping van brandbare gassen te vermijden”, legt hij uit. “We kozen om die ingrepen uit te voeren in parking Veemarkt, want daar was dat het makkelijkst en goedkoopst. In de andere parkings zien we dat niet zitten want CNG is een technologie die aan het verdwijnen is.”

De cijfers lijken de schepen op dat punt in elk geval gelijk te geven. In 2018 werden nog 3.203 CNG-wagens ingeschreven in Vlaanderen. In 2019 waren dat er al maar 2.720 meer en in de eerste helft van 2020 daalde het aantal verder naar 863 wagens. Vooral elektrische auto’s winnen nu terrein.

Enkel op papier

Bijkomend probleem is dat de discussie er eigenlijk vooral één op papier is. “Mensen van buiten de stad houden helemaal geen rekening met dat verbod want ze verwachten het niet. Zij rijden gewoon binnen in die parkeergarages”, aldus Matti. “Dat is inderdaad zo”, bevestigt de schepen. “Nochtans hangen er bordjes dat dat niet mag. Mocht er toch iets gebeuren, dan zou dat wel eens problemen kunnen geven. Ik raad het eigenaars van CNG-wagens dus ten zeerste af. De parking Veemarkt is erg centraal gelegen en makkelijk te bereiken. En bovengronds parkeren mag natuurlijk ook nog altijd.”

Bij brandweerzone Fluvia was niet meteen iemand bereikbaar voor commentaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier