Capaciteitsuitbreiding van sporen tussen Gent en Brugge loopt volgens plan
De capaciteitsuitbreiding tussen Gent en Brugge, van twee naar vier sporen, verloopt volgens schema. Dat meldt Infrabel, die de pers vrijdag uitnodigde op de werf.
Sinds vorige week is een derde spoor in gebruik op de “drukste spoorlijn van ons land, met 250 treinen per dag”, zegt woordvoerder Frédéric Petit. De investering van ongeveer 600 miljoen euro is belangrijk voor passagiers, maar ook voor vrachtvervoer tussen de havens. Dankzij het derde en vierde spoor kunnen trage goederen- en stoptreinen en snelle IC-treinen binnenkort beter worden gescheiden. Een ingreep die de capaciteit op de bewuste lijn verhoogt. En dat is nodig want de kust is een populaire bestemming. En havens zetten al jaren in op zogenaamde ‘multimodaliteit’, waarbij de trein als ecologisch alternatief op de vrachtwagen het makkelijk haalt.
Op het traject zijn alle overwegen vervangen door alternatieven. Er zijn zo drie nieuwe bruggen gebouwd, vier nieuwe fiets- en voetgangerstunnels en één nieuwe wegtunnel. Van de twaalf geschrapte overgangen is de laatste, die in Hansbeke, gesloten in september van 2020.
2029
De werken aan spoorlijn 50D zijn gestart in 2007. Een werk van lange adem omdat ze gefaseerd worden uitgevoerd, zodat het treinverkeer niet te veel hinder ondervindt. Sinds 13 april kunnen de treinen al rijden over het nieuwe derde spoor op het 16 km lange baanvak tussen Bellem en Oostkamp.
Eind 2027 zullen de twee nieuwe sporen tussen Gent en Brugge volledig klaar zijn. Daarna kan de vernieuwing van de twee bestaande sporen starten. Een werk dat loopt tot 2029.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier