Burgemeester Christof Dejaegher ontgoocheld over sluiting stationsloketten in Poperinge
De NMBS wil eind dit jaar de loketten sluiten in 44 stations. Poperinge is er weer bij. Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) is ‘not amused’. Hij stelt alternatieven voor om de dienstverlening te behouden. “Wij zien ons station graag.”
“Dat de NMBS zo plots aankondigt dat de loketten in 44 stations, waaronder die in Poperinge, dichtgaan, komt toch als een onaangename verrassing. Ik mag niet zeggen als een donderslag bij heldere hemel, want we konden de kwestie al eens verhinderen in 2015. Maar nu plots weer, in deze tijden, zomaar zonder enig overleg, dat komt wel hard aan. Dat de brief aan de lokale besturen dan nog samen uitgestuurd wordt met een persbericht, smaakt wrang”, zegt de burgemeester.
Kaakslag
“Het is op het vlak van dienstverlening in het openbaar vervoer een kaakslag voor de Westhoek. Van de vier kleine steden zal er maar één zijn waar het loket openblijft, en dat is Ieper. In Veurne, Diksmuide en Poperinge zouden automaten de dienst gaan uitmaken. Als die al werken, want ik heb het ooit zelf ervaren, met een meerkost van zeven euro tot gevolg.”
“Maar het is dus geen donderslag bij heldere hemel. In 2015 werd dit voor Poperinge al een keer aangekondigd. Na intens overleg en het schrijven van moties (ook door Vleteren gesteund, red.) stelde de NMBS ons gerust: Poperinge zat er dan toch niet bij. Toen had men blijkbaar iets over het hoofd gezien: de wettelijk vereiste aanwezigheid van een medewerker voor veiligheidstoezicht bij het rangeren. Dat zou zo blijven tot de dag dat er nieuwe treinstellen zouden komen. Maar ik heb geen flauw idee of er nu effectief nieuwe treinstellen op lijn 69 rijden. Niemand heeft hierover iets gezegd”, vertelt de burgemeester.
‘Te veel dode tijd’
In 2019 waren er op weekdagen gemiddeld 564 opstappende reizigers in het Poperingse station. Op zaterdagen waren er dat 309 en op zondagen 593. “Wat mij het meeste tegen de borst stoot, is dat die overheidsbedrijven hun eigen agenda afwerken en niet bereid zijn om echt mee te denken met de lokale overheid, die wel in de eerste lijn de klappen mag incasseren”, sakkert de burgemeester. “Meer zelfs: in 2015 klonk het dat er 64 procent dode tijd was aan het loket in Poperinge; en nu, in enkele jaren tijd, zou dat al tot 88 procent gestegen zijn. Dat is toch vreemd? Maar als je natuurlijk steeds vaker het loket zelf sluit, om welke reden dan ook, dan worden mensen gedwongen om over te schakelen naar de automaat, smartphone of internet. Dat is je eigen cijfers en statistieken maken en de richting in sturen die je zelf wil.”
“Waarom richten Proximus, bpost en NMBS niet samen overal een fysieke winkel in?”
“Concreet voor Poperinge zal het dus wellicht wel zo zijn, dat veel mensen de weg vonden naar automaat, app of website. Maar voor de doelgroep van senioren die minder met het digitale overweg kunnen, wordt er geen enkele oplossing geboden. En wij hebben onder onze bewoners toch behoorlijk wat senioren. Bovendien wordt het station een leeg gebouw, zielloos en verlaten. En wie zal het later mogen overnemen en een toekomst geven? Uiteraard weer het lokale bestuur”, zegt Dejaegher.
“Het stoot mij ook tegen de borst dat de NMBS helemaal niet openstaat voor alternatieven. Zo stelden wij al voor om, naar analogie met bpost en haar ‘Postpunten’, werk te maken van ‘Treinpunten’, waar basisproducten van de NMBS verkocht worden. ‘Onze producten zijn te moeilijk en de verantwoordelijkheid is te groot’, was toen het antwoord. Een ander voorstel was om het station in te vullen met een horecazaak en daar ook NMBS-producten te verkopen – recent las ik dat bpost overwoog om in haar postkantoren ook voeding, snoep en kranten te verkopen. Waarom zouden de drie Belgische overheidsbedrijven – Proximus, bpost en NMBS – niet de krachten kunnen bundelen en overal een fysieke winkel inrichten? Dat kan toch zo moeilijk niet zijn? En de kosten worden gedeeld. Dan hoeven ze geen snoep, kranten of voeding te verkopen of botweg te sluiten.”
Hoop op minister
“De voorbije maanden zaten wij met de NMBS en enkele andere partners al een paar keer aan tafel over het ‘Masterplan stationsomgeving’. In die bespreking was de NMBS resoluut: ze wilde geen enkele verwijzing naar het stationsgebouw of de loketten aanvaarden en ook wat de parking betreft kwam ze terug op schriftelijke beloften. Maar ze neemt wel deel aan de opmaak van het Masterplan. Dat zou een geruststelling moeten zijn voor het voortbestaan van ons station. Mocht het ten dode opgeschreven zijn, dan zou de NMBS dat toch niet doen, durf ik te veronderstellen?”
“En gelukkig is er nog minister Georges Gilkinet (Ecolo), die er ook anders over denkt. Hopelijk leidt zijn recente brief aan de raad van bestuur tot een andere aanpak en biedt dat ons de kans om van de stationsomgeving een levend knooppunt van mobiliteit te maken, zodat niet minder, maar meer mensen het openbaar vervoer nemen. Ik kijk uit naar een positieve samenwerking met de NMBS, niet op de manier zoals het nu verloopt. Daarvoor zien wij ons station te graag.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier