Bruggeling Jan Van Maele staakt kafkaiaanse calvarietocht naar nieuwe elektrische auto
De Brugse freelance cameraman Jan Van Maele wil graag zijn steentje bijdragen voor ons milieu. Hij overweegt om zijn oude diesel te vervangen door een elektrische auto. Maar de vele kafkaiaanse hindernissen voor het opladen van die groene auto doen hem de moed in de schoenen zakken. “We zijn in Brugge nog mijlenver af van een ideale, groene wereld. Ik moet bij mijn diesel blijven.”
Jan Van Maele (58), freelance cameraman voor Focus/WTV en KW, woont in de Vrijheidsstraat in Assebroek. Hij dient als zelfstandige zijn huidige Mercedes Diesel, die hij voor beroepsredenen gebruikt, volgend jaarte vervangen. “Ik ben al beginnen te speuren naar een nieuw exemplaar”, vertelt onze collega-beroepsjournalist. “Omdat ik mijn steentje wil bijdragen voor onze planeet, wil ik bij voorkeur een hybride of elektrische wagen aankopen. Ook al is die een paar duizend euro duurder dan een auto op benzine of diesel. Geen of weinig uitstoot en goedkoper rijden zijn slogans die dezer dagen gehanteerd worden om die overstap te maken.”
Calvarietocht
Een hybride of elektrische auto moet je uiteraard kunnen opladen. En daar begint de calvarietocht van Jan Van Maele. “Mijn voordeur bevindt zich in de Vrijheidsstraat, mijn achterdeur in de Jan Moritoenstraat. Om een elektrische auto voldoende snel te kunnen opladen, heb je een elektriciteitsaansluiting van 400 volt nodig. Dan kun je die klus in drie à zes uren klaren. Bij een aansluiting van 230 volt kost je dat 20 à 30 uren en kun je ’s avonds je vaatwasser of wasmachine niet meer laten draaien. Of anders zit ik binnen de kortste keren zonder elektriciteit.”
Volgens Jan Van Maele is er in de Vrijheidsstraat geen 400 volt-leiding aanwezig. “Indien Fluvius in onze straat een zwaardere kabel zou leggen, moet ik zelf nog een kabel trekken door mijn inkom, living, keuken en terras, via de pas aangelegde tuin tot aan mijn garage. 70 meter lang vloeren uitbreken en de tuin omwoelen. Dat is praktisch en financieel onhaalbaar”, zucht de Bruggeling.
Eventjes dacht Jan Van Maele
Volgens de cameraman is hij niet de enige Bruggeling die met dit probleem geconfronteerd wordt: “In tal van Brugse woonstraten is er slechts een 230 volt-aansluiting. Zeker in de historische binnenstad is er geen 400 volt beschikbaar. Je mag de beste groene intenties hebben, maar het is bijna onmogelijk om een passende aansluiting te krijgen. Ik vrees dat de elektriciteitsmaatschappijen de komende jaren zware infrastructuurwerken zullen moeten uitvoeren als ze meer mensen elektrisch willen laten rijden. Er dreigt trouwens een capaciteitsprobleem, er zijn meer 400 volt-lijnen nodig. De expert van Fluvius zei mij dat er in Knokke-Heist ook een tekort aan vermogen zal zijn, nu steeds meer rijke zakenmensen hun dure Tesla’s in hun villa’s in ’t Zoute willen opladen…”
Publieke laadpalen
Is een elektrische auto opladen aan een publieke laadpaal dan geen oplossing? Jan Van Maele: “De dichtste laadpaal bevindt zich nabij Daverlo, op een kilometer van mijn huis. Als cameraman word ik vaak ’s nachts opgeroepen bij zware branden. Zie je mij dan eerste een kilometer stappen naar mijn auto? Tegen de tijd dat ik arriveer, is de brand geblust! Trouwens, de prijzen van die openbare laadstations verschillen enorm. Ze zijn niet goedkoop. Vrienden die voor de coronacrisis naar Frankrijk trokken met hun elektrische auto, betaalden 35 euro om hun auto op te laden. Daarmee konden ze 500 kilometer rijden. Dat is duurder dan op benzine! Laat dus maar, mijn volgende auto wordt opnieuw een diesel”, zucht Jan.
520 euro voor 400 volt
Klimaatschepen Minou Esquenet geeft toe dat er in een aantal Brugse straten nog geen 400 volt-aansluiting is: “Maar daar moet de burger zich geen zorgen over maken. De distributienetbeheerder is verplicht om, op vraag van de burger, dergelijke aansluiting te voorzien en het nodige te doen, in overleg met de stad. De burger betaalt voor zo’n 400-volt-aansluiting ter vervanging van een 230 volt-aansluiting op zijn privé-adres 520 euro. De rest van de kosten, zoals het openleggen van de weg en leidingen plaatsen in de straat, zijn voor de distributienetbeheerder. Dat is een solidarisering van de kosten, om de vergroening van het wagenpark te helpen versnellen.”
Klimaatschepen Minou Esquenet wijst erop dat Brugge 70 publieke laadpalen heeft. “Recent zijn er twee snellaadpalen aan die lijst toegevoegd, ze bevinden zich aan de parkings van het AZ Sint-Jan en de Coiseaukaai. Op de website Smoov vind je alle laadpalen in Brugge. Wat de prijs betreft, rekent Allego, de externe partner die op dit moment de laadpalen in Brugge levert en uitbaat, ongeveer 0,39 euro/KWh. Thuis kan je laden voor ongeveer 0,25 euro/KWh. Indien je ze overdag, met en tijdens de productie van je zonnepanelen laadt, is het gratis.”
Snellader
Björn Verdoodt, woordvoerder van elektriciteitsmaatschappij Fluvius, stelt: “We hebben de ambitie om iedereen die zich een hybride of full-electric wagen wil aanschaffen thuis voldoende laadmogelijkheden te bieden, zodat die binnen de 10 uur zijn wagen volledig kan opladen. Ook voor deze klant is er dus sowieso een oplossing om comfortabel een elektrische wagen in gebruik te nemen. Hij moet hier echt niet over twijfelen. Wat niet wil zeggen dat iedereen aan de ‘snellader’ kan die een auto binnen het uur oplaadt. Zo’n snelladers worden langs grote wegen geplaatst om onderweg snel bij te tanken indien nodig. Het is thuis ook niet nodig: thuis is er voldoende tijd om trager op te laden zonder comfortverlies.”
“Ongeveer een vierde van de Vlaamse distributienetten voor elektriciteit zijn 230V-netten. Vooral in de stadscentra van historische steden komen ze voor. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het is een misverstand dat 230V-netten en elektrisch rijden niet samengaan. Voor hybride kan dat perfect, voor full electric in combinatie met meer dan 100 kilometer rijden per dag is 400 volt wel aangewezen. Er is inderdaad een kost van 520 euro om een aansluiting op een nieuw 400 volt-net te realiseren in het geval iemand een full electric wagen koopt. De rest van de kosten draagt Fluvius.”
“Deze klant bevindt zich echt in een bijzondere situatie met een perceel tussen twee parallelle straten, elk met een ander type net. Uitzonderlijk kan in zo’n situatie een tweede elektriciteitsaansluiting achteraan toegestaan worden. In dit geval zouden we het bestaande 400 volt-net aan de achterkant van het perceel kunnen doortrekken en daar een nieuwe aansluiting creëren. Maar de kosten hiervoor zouden hoger kunnen uitvallen dan de eerste piste. En nadien beschik je over twee elektriciteitsaansluitingen met twee facturen én twee keer bijdragen aan de netkosten. Ook die factor mag de klant niet vergeten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier