Brugge krijgt tegen begin 2028 een nieuwe Krakelebrug

Zo zal de nieuwe Krakelebrug in Brugge eruit zien. © De Vlaamse Waterweg
Stefan Vankerkhoven

Vanaf eind 2025 wordt een nieuwe Krakelebrug in Brugge gebouwd. Die werken zullen ruim twee jaar duren. De oude brug is sinds september 2022 buiten gebruik. “De nieuwe brug wordt een tafelbrug, met een brugdek van 21 meter”, zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd van De Vlaamse Waterweg. Tegelijkertijd wordt het kruispunt veiliger heringericht voor fietsers.

De huidige Krakelebrug uit 1921, die oorspronkelijk een spoorwegbrug was, raakte in september 2022 onherstelbaar beschadigd na een aanvaring door een binnenschip. Bijna twee jaar later is het ontwerp voor de nieuwe brug klaar. Het verheugt de Brugse burgemeester Dirk De fauw dat tegelijkertijd de omgeving van de brug door het Agentschap Wegen en Verkeer verkeersveiliger aangepast wordt.

Twee jaar werken

De total kostprijs van de werken wordt geraamd op 30 miljoen euro. Het detailontwerp moet nog worden verfijnd, zodat begin 2025 een omgevingsvergunning kan aangevraagd worden. De werken kunnen ten vroegste eind 2025 aangevat worden en zullen ruim twee jaar duren.

Volgens Lieven Dejonckheere zal de nieuwe tafelbrug in geopende toestand amper 5 meter boven het maaiveld uitsteken: “Binnenschepen tot 7 meter hoog zullen er onder kunnen doorvaren. Het nieuwe ontwerp verzekert een mooie inpassing in de omgeving en zal het beschermd stadsgezicht van Unesco Werelderfgoedstad Brugge niet schenden.”

Vlotter

“Het 21 meter brede brugdek zal horizontaal opgetild worden door vier cilinders die bij het sluiten in de grond verzinken. Dit brugtype maakt een verdubbeling van de doorvaartbreedte mogelijk, waardoor schepen veiliger en vlotter de brug kunnen passeren. Dat verbetert op zijn beurt verkeersstroom van de andere weggebruikers.”

Dirk De fauw wijst erop dat het ruimere brugdek ook een oplossing biedt voor de verbinding van de fietssnelweg F31 Brugge-Zeebrugge: “Zo krijgt de oude spoorwegbedding voor fietsers een veiliger aansluiting naar het Brugs stadscentrum. Want op de brug is er naast de twee rijstroken voor het autoverkeer plaats voor een 4 meter breed dubbelrichtingsfietspad en een afgeschermd voetpad van 2,5 meter.”

U-bocht

“Door een herinrichting van het kruispunt van de Krakelebrug met de Brugse ring R30 zullen fietsers maximaal conflictvrij en dus verkeersveiliger de brug kunnen gebruiken. Het fietsverkeer van en naar de stad, maar ook tussen deelgemeenten Sint-Pieters en Sint-Jozef zal comfortabeler kunnen verlopen”, vult schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem aan.

Sylvie De Cloedt, Mercedes Van Volcem, Dirk De fauw en Lieven Dejonckheere stelden de plannen voor de nieuwe Krakelebrug voor.
Sylvie De Cloedt, Mercedes Van Volcem, Dirk De fauw en Lieven Dejonckheere stelden de plannen voor de nieuwe Krakelebrug voor. © Davy Coghe Davy Coghe

Regiomanager Sylvie De Cloedt van het Agentschap Wegen en Verkeer verwijst naar de doorsteek in de middenberm van de R30, die ter hoogte van Gamma zal gerealiseerd worden: “Zo kunnen automobilisten, die uit de richting van de Scheepsdalebrug komen, makkelijker een U-bocht maken om de baanwinkels langs de Sint-Pieterskaai te bereiken.”

Vierkantgroen

Volgens Dirk De fauw zal het dubbelrichtingsfietspad in de IJzerstraat worden doorgetrokken en aansluiten op de Werfstraat, die een fietsstraat is. Mercedes Van Volcem voegt eraan toe: “De Krakeleweg, die toegang geeft tot de Brugse binnenhaven, wordt mee vernieuwd. Het kruispunt met de Sluisstraat wordt lichtengeregeld met een vierkantgroenfase voor de fietsers. De Sluisstraat krijgt enkelrichtingsfietspaden.”

Op donderdag 27 juni van 17 tot 20 uur is er voor de omwonenden een infomarkt over de plannen in het Politiehuis in de Lodewijk Coiseaukaai in Brugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier