Boetes uit beruchte trajectcontroles vloeien naar nieuwe brug: “Perfecte verbinding van fietspaden over de IJzer”
Tal van bestuurders werden het voorbije jaar betrapt door de nieuwe trajectcontroles in Lo-Reninge. Een mogelijke troost: hun boetes worden nu geïnvesteerd in een nieuwe brug over de IJzer. “Voor de veiligheid van zwakke weggebruikers.”
De nieuwe trajectcontroles van Lo-Reninge waren na de activering vorig jaar meteen bekend en berucht tot ver buiten het landelijke Westhoekstadje. Honderden bestuurders liepen tijdens de eerste dagen tegen de lamp in de kernen van Lo, Noordschote en Reninge, ondanks voorafgaande sensibiliseringscampagnes. “Op vandaag blijft dat een lastig verhaal”, stelt burgemeester Lode Morlion (Dynamisch). “Laat ons zeggen dat het procentueel wel meevalt: wie ooit beboet werd, zal wellicht geen tweede keer tegen de lamp lopen denk ik. Maar één tot anderhalve procent van de passanten blijft te snel rijden. In absolute aantallen is dit moeilijk te zeggen, ik schat tussen de zestig en tachtig overtredingen per dag.”
Haalbaarheidsstudie
Een mogelijke troost voor boze bestuurders: de boetes blijken geen ‘weggesmeten geld’. “Ik ben ervan overtuigd dat de verworven middelen uit de trajectcontrole moeten worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid en dan vooral voor de zwakke weggebruikers”, stelt Morlion. Dat gebeurt nu voor het eerst met de aanleg van een nieuwe brug voor fietsers en voetvangers over de IJzer. De nieuwe brug komt bij, maar niet tegen de bestaande Reningebrug. Uit een haalbaarheidsstudie bleek een afzonderlijke brug de beste piste.
Belangrijkste oversteek
“De Reningebrug is de belangrijkste overgang over de IJzer tussen de kernen van Lo en Reninge. Daar passeert veel verkeer en de brug is niet geschikt voor zwakke weggebruikers om er op een degelijke en veilige manier over te steken. De fietsstrookjes op die brug zijn te smal en liggen te dicht bij de rijweg. Voor de nieuwe brug sloten we een samenwerkingsakkoord met de beheerder van de IJzer: De Vlaamse Waterweg betaalt de helft van de kost. De initiële raming bedraagt ongeveer 750.000 euro. Het wordt de eerste fietsbrug op ons grondgebied. De constructie wordt het liefst vervaardigd uit natuurlijke materialen voor een mooie en sobere aanblik in de omliggende natuur.”
Nieuwe fietsverbinding
De brug moet deel uitmaken van een nieuwe fietsverbinding. “Samen met de provincie wordt een nieuw vrijliggend fietspad in dubbele richting aangelegd vanaf de nieuwe brug naar Reninge. Het wordt een lang fietspad, want na Reninge loopt het verder richting Noordschote en de brug van Driegrachten, waar de aansluiting gemaakt wordt op het jaagpad richting Ieper. Ter hoogte van de nieuwe brug zal het nieuwe fietspad aansluiten op een bestaand fietspad richting Lo. Zo wordt de nieuwe brug een perfecte verbinding tussen fietspaden over de IJzer. Dat we zo’n groot project kunnen binnenhalen in onze kleine gemeente is schitterend. We zijn de partners dan ook dankbaar voor de samenwerking. Ik verwacht de realisatie binnen enkele jaren.” (TP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier