Bart De Koning over het gemotoriseerd verkeer op de landelijke wegen: “Mensen moeten aan de kant springen”

Oppositie gemeenteraadslid Bart Dekoning (Pro) woont landelijk en ziet dagelijks levensgevaarlijke situaties.© (Foto JS)
Oppositie gemeenteraadslid Bart Dekoning (Pro) woont landelijk en ziet dagelijks levensgevaarlijke situaties.© (Foto JS)
Redactie KW

Volgens Bart De Koning (PRO) is het gemotoriseerd verkeer op de landelijke wegen echt wel een toenemend probleem. Ook al door quads die de Stroroute gebruiken. Wat evenwel niet mag. “Jammer genoeg zijn er nog teveel weggebruikers die onverantwoord snel rijden op deze landelijke wegen en niet alleen overdag, met gevaarlijke situaties tot gevolg vooral op de kruisingen van de Stroroute met de rijweg”, aldus Bart.

“De landelijke wegen in onze gemeente worden in tijden van corona hoe langer hoe meer gebruikt door de recreant, waarbij wandelen en fietsen centraal staat. Ook het deel van de Stroroute op de splitsing van de Oostnieuwkerksestraat en de Elzerijstraat wordt heel intensief gebruikt, soms ook door ruiters.”

“Er heeft me persoonlijk nog niemand gemeld dat er gevaarlijke situaties zijn, maar ik ben er me wel van bewust”, aldus schepen van Mobiliteit Jürgen Deceuninck (STERK). “Over de Stroroute hebben we om de twee maanden overleg met de provincie en de gemeente Zonnebeke. De Stroroute is een bovenlokale fietsroute. De provincie zou daarvan graag een fietssnelweg maken. Moorslede en Zonnebeke zouden liever inzetten op veilige oversteken en verlichting. De meeste oversteken zijn relatief goed zichtbaar voor de fietser op de Stroroute. De gevaarlijkste oversteek blijft de Roeselaarsestraat en zijn we aan het bekijken hoe we het daar veiliger maken.”

Quads

Gewezen schepen Bart De Koning woont landelijk. “Iedere dag zie ik quads rijden, er staan borden maar er wordt niet naar gekeken”, aldus Bart. “Hoe langer hoe meer wandelen en fietsen er mensen op landelijke wegen, mensen met een kinderwagen moeten aan de kant springen omdat auto’s roekeloos voorbijrijden. Het is echt een constante. Er zijn ook landbouwvoertuigen met een heel brede as zodat er bijna niemand kan passeren.”

Er heeft nog niemand gevaarlijke situaties gemeld, maar ik weet dat ze er wel zijn

“Er zijn er die 140 rijden op de binnenwegen , ik word er regelmatig over aangesproken. Ik hoop dat we geen petitie moeten opstarten om de geloofwaardigheid te onderstrepen. Wandelaars moeten constant achter zich kijken. Het gaat om onverantwoord rijgedrag en we moeten er even over nadenken hoe we dat gaan aanpakken. Misschien met snelheidsremmers.”

“Ik wil er zeker over nadenken en wil alles doen voor de verkeersveiligheid”, aldus de bevoegde schepen. “Ik doe 10.000 kilometers op mijn fiets en kom op landelijke wegens niks van snelheidsremmers tegen. Ik zou niet weten in welke gemeenten ik ideeën kan opdoen over wat misschien de oplossing kan zijn. Iedereen dient zijn verantwoordelijkheid te nemen. Beweren dat er 140 rijden, is gokjes wagen.” Ook gemeenteraadsvoorzitter Pol Verhelle (Visie) mengde zich in het debat. “Op de Marktplaats zie ik soms vanuit de richting van de kerk auto’s aan 90 kilometer per uur de straat dwarsen”, aldus Pol. “Een paar keer een boete geven en dan gaan ze wel trager rijden.”

Politiecontroles

Ook fractieleider Ward Gillis (PRO) kwam tussen. “Eind vorig jaar kwam ik op de politieraad tussen over het gemotoriseerd verkeer op de Stroroute en heb gevraagd gerichte controles te doen”, aldus Ward. “De korpschef heeft dat toen beloofd.” Burgemeester Ward Vergote (Visie) erkent het probleem met de quads. “Dat doet zich meermaals voor, het is een groot probleem en kan dus niet”, aldus de burgemeester. “Er zijn politiecontroles, ook in burger. Regelmatig zijn er pv’s. Het is een beetje dweilen met de kraan open. Iedereen zoekt zijn hobby en van sommigen is dat rondrijden met quads. De overtreders moet men op heterdaad kunnen betrappen. Het is een moeilijk verhaal.” (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier