ANZEGEM: Onveilig aan de schoolpoort

Foto MV
Redactie KW

Tien dagen lang ging deze krant op zoek naar de slechtste fietspaden. West-Vlaanderen heeft er nogal wat, zo blijkt: niet minder dan 522 meldingen kregen we binnen. Uit grote steden en kleine gemeenten, langs gewest- en gemeentewegen. De Beukenhofstraat, de verbindingsweg tussen het centrum van Vichte en Sint-Lodewijk Deerlijk, blijkt een doorn in het oog. “Langs een deel van deze straat is er onvoldoende bescherming voor de zwakke weggebruiker”, weet Karel Demeulemeester over de straat waar hij verschillende keren per week fietst.

Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier ‘Op het slechte pad’.

Karel kent de Beukenhofstraat als zijn broekzak. Hij is een geboren en getogen Vichtenaar. Hij werkte zijn hele leven in het onderwijs in de school in die straat. “Ik was er meer dan twintig jaar directeur, maar sinds kort met pensioen.”

De straat is een belangrijke verbinding tussen Vichte en Sint-Lodewijk. “Er is veel doorgaand verkeer. De vrachtwagens die naar de bedrijven aan de Mekeirleweg nabij het station moeten, rijden uiteraard via de Beukenhofstraat. Daar wringt het schoentje”, meent Karel.

Slecht onderhouden

Over de hele lengte van de weg zijn er voor fietsers drie verschillende situaties. Tussen de grens met Deerlijk (Diesveldstraat) en de spoorwegovergang is er een enkelzijdig fietspad. Vanaf het station tot even voor het inmiddels verdwenen café ‘De Katte’, is er een dubbelzijdig fietspad en tot aan de verkeerslichten een fietssuggestiestrook die er niet goed onderhouden bijligt.”

“Het vernieuwen van de straat, enkele jaren geleden, werd een gemiste kans”, weet Karel. “Ik spreek niet over de strook tussen het station en ‘De Katte’, zoals de mensen dit nog blijven noemen. Daar is er een verhoogd dubbelzijdig fietspad dat voor de zwakke weggebruiker comfort biedt.”

Studiebureau Traject krijgt een budget van 8.000 euro om een oplossing te zoeken voor deze straat

Het gedeelte aan de school ‘Beukennoot’ en verder tot aan de verkeerslichten van de Harelbekestraat in het centrum van Vichte, blijkt de doorn in het oog. “Een smalle strook die bovendien niet goed onderhouden is. Waarom werd daar niet gestreefd naar meer veiligheid door het versmallen van de rijweg en het aanleggen van fietspaden zoals dit verderop naar het station toe gebeurde? Er is wel een fietssluis aan de verkeerslichten.”

Bijna recht tegenover de school is een ruime parking. Die wordt gebruikt door ouders van de gemeentelijke school ‘Beukennoot’ maar ook van de vrije school ‘De Ranke’. Onnodig eraan toe te voegen dat het op die momenten nog extra druk wordt, met op deze plaats enkel een suggestiestrook voor de fietsers.

Spoorwegovergang

Een ander heikel punt is de spoorwegovergang. Enkele meters voorbij de overweg, loopt het fietspad ten einde en moet de fietser de weg oversteken naar het eenzijdig fietspad, dat er weinig onderhouden bijligt. Op de plaats van de oversteek is er weinig comfort. “Het fietspad doortrekken tot aan de eerste zijweg zou veiliger zijn. Daar is nog een niet-alledaagse toestand. Die zijweg is een eenrichtingsweg voor alle verkeer. Weggebruikers die van de Deerlijkse Oudenaardestraat komen, moeten een ommetje maken om naar het station te rijden. Met een bordje ‘uitgezonderd fietsers’ zou dit voor de zwakke weggebruikers niet meer nodig zijn”, aldus Karel.

Ten slotte wijst Karel op het groene fietsers-silhouet bij het begin van de Beukenhofstraat. “Dit is kafka, want het silhouet staat op de rijweg voor de voertuigen. Ik weet wel dat dit het groene karakter van Anzegem wil benadrukken, maar op de rijweg is dit niet op zijn plaats. Dit moet erg verwarrend en verrassend zijn voor fietsers die op die plaats de Beukenhofstraat opdraaien.”

Schepen niet verrast

De Anzegemse schepen van Mobiliteit Rik Colman is niet echt verrast dat de Beukenhofstraat een slecht rapport krijgt qua accommodatie voor de zwakke weggebruiker. “We hebben in onze gemeente weinig slecht onderhouden fietspaden, maar we hebben wel enkele plaatsen waar er gewoon geen fietspad is. Als dit in een centrum is, vormt dat een minder comfortabele situatie voor de zwakke weggebruikers. Als het een gewestweg is, behoort dit niet tot onze bevoegdheid. Hier is het een gemeenteweg met delen met een wederzijds fietspad, andere met een enkelzijdig en nog andere met enkel een fietssuggestiestrook.”

Het probleem tussen de brandweerkazerne en de verkeerslichten is bekend. “Hier moet er verandering komen. Fietsers zijn hier onvoldoende beschermd. De rijweg versmallen om fietspaden aanleggen zou betekenen dat alle parkeerplaatsen moeten verdwijnen”, meent de schepen.

Maar Rik Colman blijft niet bij de pakken zitten en zoekt naar oplossingen.”Studiebureau Traject krijgt de opdracht om dit fietspad aan te pakken: ze moeten in kaart brengen wat er moet gebeuren en krijgen hier een budget van 8.000 euro voor. Die studies moeten dus uitwijzen wat tot de mogelijkheden behoort. Het idee van een eenrichtingsverkeer met de Deerlijkstraat zou wellicht een oplossing worden. Hij is te vinden voor het doortrekken van het fietspad op een andere plaats in de straat, voorbij de spooroverweg in de richting van Sint-Lodewijk. “Daar zijn centen voor maar de toekomst van het leegstaand bedrijfspand moet eerst duidelijk worden.”