22 ongevallen met e-steps in West-Vlaanderen: komt er verbod voor kinderen?

© PHILIPPE FRANCOIS BELGA
Phebe Somers

In 2020 werden er in West-Vlaanderen 22 ongevallen opgetekend waarbij e-steps waren betrokken. Sinds de introductie van de elektrische fiets en step in het verkeer wordt er druk gediscussieerd over de regelgeving van deze nieuwe vervoersvormen. “Deze evolutie zorgt voor veel kansen, maar creëert ook veel uitdagingen”, klinkt het bij Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit).

Met 22 ongevallen in 2020 en 0 in de laatste 3 maanden van 2019 blijkt onze provincie de op een na veiligste te zijn in Vlaanderen met betrekking tot elektrische steps. Bij de meeste ongevallen is een e-step en personenwagen betrokken, wat natuurlijk het gevaarlijkst is voor de e-stepper. In zo’n 73 procent van de gevallen is komt die laatstgenoemde groep lichtgewond uit het ongeval, in 7 procent van de ongevallen is deze weggebruiker zwaargewond. Doden vallen er gelukkig amper. Toch geven deze cijfers aan dat er nood is aan een strengere regelgeving.


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Duurzaam alternatief

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) verklaart: “In het kader van verkeersveiligheid moet de elektrische step spoedig gezien worden als een mooi duurzaam alternatief, zeker voor korte afstanden. Maar een goede regelgeving is daarbij zeker nodig.” Eerst en vooral pleit Lydia Peeters voor een minimumleeftijd van 16 jaar. Daarnaast zou ze graag een verbod zien voor het rijden op voetpaden én het rijden met meer dan één persoon op een e-step. “Ik zal in contact treden met mijn federale collega om de verkeersveiligheid inzake elektrische steps te optimaliseren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier