Zwarte containers vervangen deze winter chalets op Brugse Kerstmarkt
Geen chalets meer deze winter op de Brugse Kerstmarkt, wel zwarte containers. Brugge wenst vernieuwing en koos voor een hedendaags ontwerp van Piet Bostoen. Wintergloed pakt uit met een interactief lichtparcours, waarin het woord centraal staat.
Van 26 november tot 9 januari vindt de derde editie van Wintergloed plaats. Dertien lichtinstallaties zullen zich uitstrekken over een 3,2 km parcours tussen Minnewater, Dijver, Astridpark, Coupure en Vesten. Het lichtparcours is een ontwerp van ACTLD en krijgt ‘woord’ als thema.
“De installaties worden verrijkt met taal. Taal zoals in dialoog met de stad”, legt burgemeester Dirk De fauw uit. “Woordkunstenaars leveren bijdragen, maar ook de Bruggelingen en toeristen kunnen teksten toevoegen aan de installaties. Zo kunnen de bezoekers een haiku inzenden voor de installatie aan de Rozenhoedkaai. Teksten zullen geprojecteerd worden op de stadsgevels. Er is plaats voor poëzie, maar ook voor raps en slams of zelfs emoticons.”
Jonge kunstenaars
Jonge Brugse kunstenaars krijgen en plaats binnen Wintergloed. Nina Everaert en het jongerenplatform Jong Volk nemen een soundscape op over hun relatie met de stad. Die zal gefluisterd worden tussen Gentpoort en Minnewater. Via augmented reality wordt ook een virtuele installatie zichtbaar op de Wintergloed App. Brugse scholen worden betrokken in het maakproces dat gebouwen tot leven brengt. Elk stadsdeel krijgt een andere kleur.
In het Minnewaterpark komt er opnieuw een Winterbar Vorst en een kunstijsbaan. In samenspraak met het Brugs Handelscentrum krijgt de kerstmarkt een nieuw concept: in plaats van kerststalletjes komen er honderd zwarte containers op de Markt, het Simon Stevinplein en ‘t Zand. Een ontwerp van Piet Bostoen en Stijn Van de Voorde (Bunker D14). De Stad koopt ze aan voor 700.000 euro en verhuurt ze aan het Brugs Handelscentrum. Het lichtparcours van Wintergloed kost de stadskas 800.000 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier