Politiek verzet groeit: “Frans windmolenpark spaart Duinkerke, maar hindert Vlaamse havens”

© FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu
© FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu
Redactie KW

“Het windmolenpark dat de Fransen willen bouwen voor de kust van Duinkerke, ligt pal op de historische scheepvaartroute naar Engeland”, dat zegt de Oostendse havenvoorzitter Charlotte Verkeyn. Daarom gaan de Vlaamse en federale overheid, samen met de Vlaamse havens, in tegen die plannen van de Franse overheid om een windmolenpark te bouwen voor de kust van Duinkerke. Dat werd donderdag bekend gemaakt.

De Franse overheid heeft concrete plannen om voor de kust van de Noord-Franse havenstad Duinkerke een groot windmolenpark te bouwen. Dat zou bestaan uit maximaal 46 turbines en een capaciteit van 600 MW hebben. Het windmolenpark zou een oppervlakte van maximaal 50 km² bestrijken en 10 km van de kust verwijderd zijn. Momenteel loopt de vergunningsprocedure. De indienstneming is gepland in 2026 en de exploitatieduur zou 30 jaar bedragen.

“Het windmolenpark is gepland pal op de historische vaarroute naar Engeland”, zegt de Oostendse schepen en havenvoorzitter Charlotte Verkeyn (N-VA). “Dat is nefast voor de Oostendse haven, maar ook voor de andere kusthavens, maar ook voor reddingsdiensten, Defensie, visserij… Een vaargeul die al decennialang gebruikt wordt, kan je niet zomaar vervangen. Dit is de doodsteek voor elke verbinding naar Engeland. Wij kaarten dat probleem al een hele tijd aan, maar kunnen zelf niets doen omdat dit een interstatelijke kwestie is, het recht op doorvaart van de ene staat in de wateren van de andere. Na onze vorige noodkreet zijn wij wel betrokken bij werkgroepen, maar dat heeft nog niet veel resultaat opgeleverd. Wij dringen aan om op diplomatieke wijze te proberen de bouw van een windmolenpark op die plaats te verhinderen.”

“Frankrijk spaart Duinkerke, maar hindert Vlaamse havens”

“Het windmolenpark overlapt de historische vaarroute tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk, waar decennialang een ferryverbinding was. Zeker in het kader van de Brexit bestaat er opnieuw concrete interesse om deze route in dienst te nemen. Daarnaast worden deze vaargeulen gebruikt door andere zeeschepen, vissersschepen en pleziervaartuigen”, zegt ook Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N–VA), die donderdag vragen stelde over de problematiek aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

“De Franse overheid heeft de begrenzing van de projectzone aangepast om ze niet te laten interfereren met de vaarroutes van en naar de haven van Duinkerke. Diezelfde overheid houdt echter geen rekening met de interferentie met de vaarroutes van en naar de Vlaamse havens. Op deze manier wordt een nationale haven van hinder gevrijwaard, terwijl er hinder wordt berokkend aan concurrerende havens in Vlaanderen. Het park had uiteraard ook ingepland kunnen worden op een plaats die geen enkele haven in Frankrijk of Vlaanderen nadeel berokkent.”

Momenteel loopt een inspraakprocedure over de plannen. In dat kader werd donderdagavond een online informatievergadering gehouden. “De Vlaamse en federale kabinetten zijn al in overleg om, in samenwerking met de haven van Oostende en de andere havens, een gecoördineerde opmerking te formuleren naar de Franse overheid”, aldus minister Lydia Peeters. Afwachten of het de Fransen op andere gedachten zal brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier