Wijkbewoners Stene willen maatregelen tegen sluipverkeer
“Het moet gedaan zijn om Stene als sluipweg te gebruiken en dat ook nog eens tegen hoge snelheid te doen”, zeggen wijkbewoners. Ze zijn het beu dat hun wijk gebruikt wordt om de drukke Torhoutsesteenweg en Elisabethlaan te vermijden.
De Torhoutsesteenweg staat erom bekend erg druk te zijn, zeker tijdens het spitsuur. De ene na de andere grote winkelketen opent er de deuren en dat zorgt voor een nog grotere drukte. Heel wat autobestuurders zoeken een alternatief en rijden door Stene in de hoop zo enkele minuten tijd te winnen.
“Maandelijks gebeuren er ongelukken in de Leeuwerikenstraat”, vertelt Mark Goudesone (66), die in deze straat woont. “Om de files in de Torhoutsesteenweg te vermijden, rijden ze de parking van de Gamma op om zo de Leeuwerikenstraat in te rijden. Dat gebeurt tegen hoge snelheid, want ze willen tijd winnen. Een oplossing zou zijn om van de Leeuwerikenstraat eenrichtingsverkeer te maken, zoals dat al in het stuk tussen de Mariakerkelaan en de Elisabethlaan het geval is.”
Gevaarlijke racers
Ook de Zilverlaan en het pittoreske Stene Dorp worden vaak als sluipweg gebruikt. “Het wordt hier alsmaar drukker en gevaarlijker”, neemt Sandra Lycke (61) over. “Doordat ze in de file stonden in de Torhoutsesteenweg willen ze via Stene de verloren tijd inhalen door snel te rijden. En op de koop toe moeten de meesten hier ook niet zijn, hé. Stene lijkt de ideale weg om tijd te winnen.”
De wijkbewoners spreken echt over racen. “En dan zijn we nog mild”, klinkt het bij Luc Vanslembrouck (62). “De uitgang van de Sint-Andreasmiddenschool bevindt zich in de Steensedijk, maar ook dat houdt autobestuurders niet tegen om hun gaspedaal in te duwen. Zelfs vrachtwagenbestuurders rijden meer en meer door Stene Dorp in de hoop tijd te winnen.”
Eenrichtingsverkeer
De wijkbewoners krijgen de steun van gemeenteraadslid Karel Labens (SP.A-Stadsmakers), die zelf in de buurt woont. “Heel wat mensen kloppen bij mij aan de deur en ze hebben overschot van gelijk. Hier moet dringend iets gebeuren”, aldus Labens.
“Ik deel de bekommernis van de wijkbewoners”, reageert schepen van Mobiliteit, Björn Anseeuw (N-VA). “In de toekomst willen we het sluipverkeer meer uit de wijken weren. Fietsstraten kunnen daarbij helpen, maar ook goed gekozen eenrichtingsverkeer maakt het verschil. Veel hangt samen met de ontsluiting van Oostende op de grote verkeersassen, zoals de Torhoutsesteenweg. Daarvoor loopt nu een studie, waarvan we hopen de resultaten in 2021 binnen te krijgen. In de toekomst komen er ook extra zones 30 en zal er meer gecontroleerd worden op snelheid.” (JRO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier