Weverij Clarysse uit Pittem neemt voor het eerst deel aan Open Bedrijvendag

Zaakvoerder Bernard Clarysse in het midden achteraan met kostuumjas, omringd door een deel van zijn medewerkers. © LF
Redactie KW

Ook dit jaar is er op zondag 6 oktober weereen indrukwekkende line-up van bedrijven voorzien voor Open Bedrijvendag. Uit onze regio neemt echter enkel het Pittemse familiebedrijf Clarysse deel. De enige weverij van badtextiel in België is sinds 1953 gevestigd in Pittem en verkoopt op heden wekelijks 100.000 handdoeken. Zaakvoerder Bernard Clarysse en marketingmanager Mieke Deprez zetten hun bedrijf graag in de kijker.

Het familiebedrijf Clarysse bestaat ondertussen meer dan 65 jaar. “Jules Clarysse, mijn grootvader, richtte het Belgisch familiebedrijf op in 1953”, opent zaakvoerder Bernard Clarysse. “Mijn grootvader werkte al jarenlang intensief als landbouwer om zijn 14-koppig gezin groot te brengen. Hij was een man die van aanpakken wist. Al in 1935, in een oude schuur waar hij samen met zijn zonen enkele weefgetouwen had opgetrokken, hielp hij de hele buurt aan een job en weefde hij in eerste instantie enkel keukenhanddoeken. De handdoekencollectie werd al snel uitgebreid en midden de jaren 50 ontstond officieel het familiebedrijf.”

Het bedrijf ging uiteindelijk over van vader op zoon.

Bernard: “Mijn vader Roger Clarysse nam in 1962 het roer van de weverij over. Hij kwam toen samen met zijn schoonbroer, met wie hij de perfecte tandem vormde, aan het hoofd te staan. Mijn vader was technisch heel onderlegd, terwijl mijn nonkel eerder commerciëler was. Samen hebben ze van de weverij een moderne fabriek gemaakt. Daarbij stonden ze open voor vernieuwing, ook tijdens de twee grote technische evoluties van de jaren 70 en 80. In die periode kenden we een grote bloei.”

“In 1997 nam ik samen met mijn broer Luc het bedrijf over. We gingen op zoek naar nieuwe producten en nieuwe leveranciers. Met een positieve insteek en de visie om toekomstgericht te werken, werd de weverij een groot bedrijf. Twee jaar geleden moesten we echter onverwacht afscheid nemen van mijn broer Luc.”

Wat is je drijfveer om er elke dag te staan?

Bernard: “Het plezier om het bedrijf vooruit te duwen en verder uit te bouwen. Dat is niet enkel belangrijk voor het bedrijf zelf, maar ook voor de mensen die hier werken.”

Mieke: “Bernard is een enthousiaste persoonlijkheid. Hij staat open voor veel ideeën en gaat er ook steeds voor! Dat weerspiegelt zich op de werkvloer.”

Waarin onderscheiden jullie producten zich?

Mieke: “Onze core business is badtextiel, hier in Pittem gemaakt. Van badlaken tot gastendoekje en washandje. Het keukentextiel wordt voor ons in het buitenland geweven. Wereldwijd krijgt ons Belgisch textiel erkenning voor zijn kwaliteit, vakmanschap en creativiteit. Ons Made in Belgium-label dragen we dan ook met trots.”

Voor ons paradepaardje zamelen we oude jeans in en halen we die uit elkaar om tot garen te spinnen

Bernard: “We waren binnen ons bedrijf al heel vroeg bezig met duurzaamheid, eigenlijk toen nog niet iedereen daar mee bezig was. Niet enkel in de producten, maar ook in de verpakking en binnen het bedrijf kiezen we voor duurzame energie. Zo wordt energie van de weverij aangewend om de kantoren te verwarmen. Ons paradepaardje is onze postconsumerhanddoek, de Towel2, gemaakt uit oude jeans. Daarbij wordt oude jeans ingezameld, uit elkaar gehaald en tot garen gesponnen. De handdoeken zijn van nature blauw en moeten bijgevolg niet meer geverfd worden. Ze zorgen voor een beduidend kleinere ecologische voetafdruk.”

“Ook met Linen Life, onze nieuwe collectie badtextiel, spelen we in op het ecologische aspect. Die collectie is daarom voor een deel uit vlas gemaakt en met katoen opgewerkt. Op gebied van verpakking wordt alles wat plastiek is zoveel mogelijk gemeden en zal dat op termijn onbestaand zijn binnen Clarysse.”

Is er de jongste jaren veel veranderd in het bedrijf?

Bernard: “De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in het vernieuwen en moderniseren van de weefgetouwen. Er zijn acht hypermoderne Picanol-getouwen aangekocht. Ook de confectieafdeling is vernieuwd en geautomatiseerd. De fabriekswinkel onderging een gigantische facelift en we openden een pop-upwinkel in Knokke.”

Mieke: “Op gebied van marketing en sales waren er eveneens vernieuwingen. Naast onze B2B-webshop gericht op de detailhandel, hebben we nu ook een B2C-webshop, voor de eindconsument. Ook kan binnenkort iedereen terecht op onze stockverkoop. Onze eerste deelname aan Open Bedrijvendag aanstaande zondag is nog een stap die we erbij zetten om breder te gaan. Allemaal initiatieven die horen in het ‘en-verhaal’ als groei van het bedrijf.”

Waarom is het bij Clarysse aangenaam werken en vertoeven?

Mieke: “We werken met bijna 160 medewerkers en ik heb het gevoel dat iedereen duidelijk meewerkt aan hetzelfde doel. Er worden daadkrachtige beslissingen genomen. Iedereen die hier werkt, is loyaal aan Clarysse. Er is het besef dat een goed team belangrijk is.”

Bernard: “Ik vind het belangrijk dat iedereen gelukkig is in wat hij doet. We willen ook dat iedereen een stem krijgt en dat de werknemers betrokken worden in wat er leeft. Ik vertoef graag onder de werknemers. Zo kies ik ervoor om niet in een afgesloten kantoor te werken, maar op het bureau tussen het team.”

Wat hebben jullie allemaal in petto voor de Open Bedrijvendag van zondag?

Mieke: “We willen graag tonen wat we in onze mars hebben. We zwaaien de poorten open voor het brede publiek. Onze weverij is uniek in België en voor het publiek loont het de moeite om de spectaculaire weefgetouwen in werking te kunnen zien. Ook voor onze werknemers is het een gelegenheid om hun werkplaats te kunnen tonen aan vrienden en familie.”

Bernard: “Er is een route uitgestippeld van het volledige productieproces, in al zijn facetten: van het garenmagazijn, de bobijnmolen, de weverij zelf tot het confectioneren en het verpakken.”

Mieke: “Naast het bezoek aan de productie is er heel wat animatie voorzien, voor de volwassenen en voor de kinderen, met onder meer een bar, een wedstrijd en een kinderzoektocht. Bram De Mets – derde in de VTM-talentenjacht The Voice van Vlaanderen – zorgt voor de muzikale omlijsting. Ook op Open Bedrijvendag kiezen we voor duurzaamheid. Zo willen we die dag de fietsende bezoeker stimuleren door de grote parking vooraan het bedrijf voor hen te reserveren. De autoparkings zijn iets verderop en worden voorzien van een shuttle.”

Bernard: “Voor ons allemaal is het een dag om samen aan de slag te gaan. De samenhorigheid zal te voelen zijn. Ook daarbij voelen we opnieuw het enthousiasme van onze werknemers om er samen een mooie en boeiende dag van te maken.”

(LF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier