2022 was een zomer om niet vlug te vergeten: het onafgebroken prachtige zomerweer lokte twee maanden lang vele bezoekers naar onze Vlaamse kust.
In de maanden juli en augustus werden heel wat personen (voornamelijk kinderen) veilig terug bij hun ouders of begeleiders gebracht. In juli waren 879 mensen eventjes de weg kwijt en in augustus waren dat er 671. Samen goed voor een totaal van 1550 verloren personen.
“We willen graag het belang van de redders onderstrepen bij de zoektocht naar een verloren gelopen kindje: telkens als er iemand vermist wordt, gaat dit gepaard met stress en paniek bij de strandbezoekers. De aanwezigheid van de redders aan zee, hun professionele aanpak en kalmerende invloed mogen écht niet onderschat worden”, zegt Bert Gunst, voorzitter IKWV.
“Dit grote aantal tussenkomsten voor verloren personen heeft natuurlijk een grote impact op de werking van de dienst. Je mag immers niet uit het oog verliezen dat de prioriteit van onze redders ligt bij de vele zwemmers en watersporters. Telkens hun aandacht afgeleid wordt voor de zoveelste verloren gelopen persoon, is dat potentieel een gevaar voor iemand anders.”
“Het huidige cijfer (1550) ligt een behoorlijk pak hoger dan vorige jaar. Toen raakten er slechts 860 mensen eventjes de weg kwijt op het strand. In 2020 waren het er 1079, in 2019 eindigde de teller op 1021 personen en in 2018 waren dat er nog 1708. Er is een heel duidelijk verband tussen het goede weer en de hoge cijfers. Dat is uiteraard logisch: hoe meer drukte op het strand, hoe makkelijker het wordt om elkaar uit het oog te verliezen.”
Focus blijft liggen op preventie
“Het staat buiten kijf dat we verder moeten blijven inzetten op preventie. Dit om ouders of begeleiders van (kleine) kinderen duidelijk te maken dat zij in eerste plaats verantwoordelijk zijn voor hun kroost. De gratis polsbandjes, die dankzij de steun van Studio 100, de Vlaamse Milieumaatschappij en AXA door de redders werden verdeeld, zullen ook volgende zomer opnieuw van de partij zijn. Er zal echter ook extra ingezet worden op het actief verspreiden van deze bandjes. Nog te veel mensen doen immers niet zelf de moeite om een gratis bandje op te pikken bij één van de vele verdeelpunten die onze kust rijk is (reddersposten, EHBO-posten, toerismekantoren,stranduitbaters, lokale handelaars…)”
“Ook extra communicatie naar dagjestoeristen die met het openbaar vervoer afzakken naar onze kust zal essentieel blijven. Dankzij een samenwerking met de NMBS konden we deze zomer al op de stationsschermen beelden delen met een preventieve boodschap. Via evaluatie en overleg in het najaar met andere hulpdiensten en betrokken partners zullen we verder onderzoeken en nagaan hoe we de boodschap nog beter kunnen verspreiden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier