Speedpedelecs dan tóch toegelaten langs alle groene assen
Speedpedelecs zijn nu toch welkom langs alle groene assen. Die beslissing viel slechts twee weken nadat er specifieke verbodsborden werden geplaatst op de assen waar er – ondanks een al langer geldend verbod – nog steeds veel ultrasnelle e-bikes rijden. Er zijn heel wat voorstanders van deze regel, maar er klinkt ook kritiek.
Groene assen zijn voormalige spoorwegbeddingen. Vanaf 2008 kocht de Provincie West-Vlaanderen deze verlaten spoorwegbeddingen en vormde ze om tot ecologisch waardevolle, recreatieve verbindingen. De Provincie beheert nu 9 groene assen, goed voor 120 km.
Er geldt aan langer een verbod voor speedpedelecs langs alle groene assen die niet het statuut van fietssnelweg bezitten. Midden juni lanceerde de deputatie van Provincie West-Vlaanderen een nieuwe hoffelijkheidscampagne om het comfort van de wandelaars, fietsers en ruiters langs de groene assen te verhogen. Voor het eerste luik werken ze samen met allerlei sportfederaties en agentschappen, daarin wordt eigenlijk gewoon gepleit voor respect en hoffelijkheid naar alle weggebruikers toe.
In het kader van het tweede luik besloot de Provincie om met nieuwe informatieborden het nog eens duidelijk te maken dat bestuurders van een speedpedelec – elektrische fietsen die een maximumsnelheid tot 45 km/u kunnen halen – en bromfietsen niet mogen rijden langs zes (van de negen) groene assen die niet onder de categorie fietssnelweg vallen. Enkel aan de Damse Vaart, de Stroroute, de Vrijbosroute en het Guldensporenpad zijn ze dus welkom. Die borden waren blijkbaar nodig, vooral langs de Groene 62 tussen Torhout en Oostende, daar lapten heel wat bestuurders hun laars aan het verbod.
Snelheidsbeperking
Dat verbod werd nu – amper twee weken na de plaatsing van de borden – alweer opgeheven. Althans, de borden werden al weggehaald. De officiële toelating moet worden opgenomen in een herwerkt politiereglement dat momenteel op komst is. Langs alle negen groene assen zullen speepedelecs worden toegestaan, maar ze moeten zich wel aan een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur houden, conform de regelgeving langs blauwe jaagpaden. Dit nieuwe reglement zal in december voorlegd worden aan de provincieraad en na goedkeuring in 2025 in werking treden.
N-VA West-Vlaanderen is alvast tevreden met dit nieuws, laten ze weten op de provincieraad van juni. “Er waren veel meldingen van ongenoegen over de huidige reglementering. We zijn tevreden dat de deputatie haar inzichten heeft bijgesteld en dat constructieve oppositie dan toch loont”, besluit raadslid Luc Coupillie.
Een bezorgde burger uit Torhout heeft dan weer zijn twijfels bij de beslissing: “Ik vraag mij af of het wel een verstandige beslissing is de veiligheid van de zwaksten onder de zwakke weggebruikers, met name de senioren en de (schoolgaande) jeugd, afhankelijk te maken van de hoffelijkheid, het gezond verstand, de goede wil van (tot nog toe) een minderheid van de dagelijkse gebruikers. Is dit niet om problemen vragen, te meer omdat zowel het gebruik van de e-snelfietsen als het fiets- en wandelverkeer, zeker in de zomermaanden, zullen toenemen? Vooral op de spitsuren van het woon-werkverkeer zal de Groene 62, tot ergernis van velen, van place to be herschapen worden in een hogesnelheidsweg met naar hun ijlende laagvliegers. Je koopt toch geen speedelec om minder dan 30km/uur te rijden, toch?”; klinkt het in een lezersbrief.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier