Voormalig station Vlamertinge te koop
Het voormalig station van Vlamertinge staat te koop na het faillissement van de horecazaak in het gebouw. Het station was het dichtste bevoorradingspunt voor de Britten bij het front. Wat er straks mee gebeurt, blijft een vraagteken. In Vlamertinge hoopt men stilletjes dat hun beschermd monument opnieuw een écht station wordt.
“Het oude station dateert van 1854”, vertelt Frans Lignel, voorzitter van lokale heemkring Flambertus. “Er passeerde een spoor vanuit Kortrijk richting Poperinge en Frankrijk. Het station had een cruciale rol in de Eerste Wereldoorlog , want dit was het dichtste bevoorradingspunt voor Britten bij het front. Het materiaal werd vanuit Engeland en het Franse Hazebrouck tot hier vervoerd. Duitsers beschoten deze plek voortdurend, er stond niks meer recht.”
Jan Hoet
Opmerkelijk: Victor Hoet, de grootvader van ‘kunstpaus’ Jan Hoet, was voor en na de Eerste Wereldoorlog de stationschef. “Met de heemkring hebben we Jan Hoet dan ook gevraagd om ereburger van Vlamertinge te worden. Hij heeft die titel in 2000 op een heel sympathieke manier aanvaard.” Na de oorlog werd het station heropgebouwd. “Samen met de stations in Wervik, Wevelgem, Komen en Bissegem bepaalt dit station het eigen architecturale karakter van de lijn Kortrijk-Poperinge”, staat te lezen op de website van het Vlaams agentschap Onroerend Erfgoed.
“Het station is een van onze weinige beschermde monumenten, naast het hopmagazijn aan de rand van het dorp”, aldus Lignel. “In 1984 werd van hogerhand beslist om de trein er niet meer te laten stoppen. Het gebouw bood een poos onderdak voor de lokale Chiro, die later verhuisde naar een nieuw gebouw van de stad. De stationsbuurt was ooit het centrum van ons dorp, maar dat verschoof richting de omgeving van de kerk.”
“Graag opnieuw een station”
Het gebouw werd enkele jaren geleden gerenoveerd tot de horecazaak ‘Halte 69’. De zaak ging onlangs failliet. Het station staat nu te koop. Op de website biddit.be wordt een online verkoop aangekondigd, die start op 19 januari en eindigt op 27 januari. Er kan geboden worden vanaf 165.000 euro.
Lignel hoopt dat het gebouw een nuttige invulling krijgt. “Tja, wat moet je met dat gebouw aanvangen? Mijn droom: maak er opnieuw een echt station van. Het eindpunt van de spoorlijn ligt een zestal kilometer verder, in Poperinge. Een extra halte in dit dorp van bijna 4.000 inwoners lijkt me wel functioneel. Nu moeten veel inwoners naar Ieper en Poperinge rijden en van daar de trein nemen. Het zal helaas bij een droom blijven, geloof ik.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier