Voor Renaat Desiere (47) van Drukta is het werk nooit af: “We zijn er nooit, maar we geraken er wel”

foto Tom Delmotte
foto Tom Delmotte
Redactie KW

Voor doemverhalen moet je niet bij drukker-ondernemer Renaat Desiere zijn. Daarvoor staat hij te positief in het leven. “Ook te midden van crisissen doen zich opportuniteiten voor. Alleen moet je ze willen zien.” Hij is samen met Koen De Brauwer zaakvoerder van drukkerij Drukta, gevestigd op Walle in Kortrijk.

Dat optimisme, dat heeft Renaat van zijn vader Stefaan. Maar de drukkerij, die begon bij zijn opa. “Mijn opa was vlasser in Wevelgem, een heel belezen man. Op het einde van de Tweede Wereldoorlog vroeg meneer pastoor hem of hij geen drukker wilde worden, want het dorp had er nog geen. Zo geschiedde, en hoe! Mijn grootvader had een winkel in schrijfartikelen, bracht het parochieblad uit, werd uitgever van stationsromannetjes, startte met De Leiestreek… Van hem en mijn vader leerde ik de passie voor het beroep.”

Je had als kind al interesse in drukken?

“Eigenlijk wel. Samen met mijn broer Roderik genoot ik ervan om in het atelier te spelen, dichtbij mijn vader en grootvader die nog letterlijk en figuurlijk letters zetten. Altijd was er iets te doen. Ik heb bijvoorbeeld nog een kinderboekje liggen waarvan mijn vader eind de jaren vijftig samen met mijn opa eigenhandig de letters zette. Iets om te koesteren…”

Nochtans stapte je niet meteen in het bedrijf toen je afgestudeerd was?

“Neen, ik was jarenlang aan de slag bij internationale fabrikanten van grafische machines. Maar toen werd mijn vader ziek en stapte ik in het bedrijf om de zaak samen met mijn moeder verder te runnen.”

Dat was nog niet onder de naam van Drukta?

“Neen, Drukta is pas tien jaar geleden ontstaan vanuit een toevallige ontmoeting met Koen De Brauwer. Koen en ik studeerden samen in Gent, maar het was pas toen we later ontdekten dat we allebei een drukkerij leidden, dat we besloten om nauw samen te werken. We gooiden onze expertise bij elkaar en zo werden drukkerij Markant en Desiere Printing samen Drukta.”

Samen een bedrijf leiden, dan moet je wel op dezelfde golflengte zitten.

“Dat is nooit een probleem geweest. Koen en ik houden allebei van klanten met een verhaal, van ondernemers met een drive. Met hen samen kunnen zitten, meedenken, kijken hoe ze ook in de toekomst het verschil kunnen maken en er dan samen voor gaan, dat is wat we graag doen. Want alleen zo creëer je tevreden klanten. Onze ambitie? Van elke klant een vriend maken…”

Jullie zien de toekomst dus niet pessimistisch tegemoet?

“Geenszins. Natuurlijk hebben veel ondernemers, ook in onze sector, het niet makkelijk met de huidige crisis. Zo vielen alle beurzen, festivals en evenementen weg. Dat zorgde ervoor dat er in 2020 tot 30% minder drukwerk was in België. Maar eerlijk? We hebben de impact nauwelijks gevoeld. De opdrachten zijn blijven komen, al waren het vaak andere soorten drukwerk die we moesten afleveren.

Bovendien is het ook zo dat elke crisis ook nieuwe opportuniteiten inhoudt. Zo hebben Britse drukkerijen het momenteel erg moeilijk, niet alleen door corona maar ook door de brexit. Ze krijgen het drukwerk van hun internationale klanten steeds moeilijker op het Europese vasteland en zo verschuift er drukwerk naar België… zoals naar Drukta bijvoorbeeld. Zo zie je maar, elk nadeel heb ook zijn voordeel , zoals Cruyff zei.”

Hoe hebben jullie zich gewapend tegen de crisis? Door te innoveren?

“Ja, maar bij innovatie denkt iedereen traditioneel aan Steve Jobs en de iPhone. We hebben geïnnoveerd door gewoon heel sterk te luisteren naar onze klanten, te voelen wat ze echt nodig hadden en na te denken over hoe wij hen het efficiëntst kunnen bedienen. Ook dat is innovatie voor mij: nog beter doen dan wat we al altijd goed doen. Dat lijkt evident, maar dat is het eigenlijk niet. Het zorgt ervoor dat het werk nooit af is. We zijn er met andere woorden nooit, maar toch geloven we dat we wel zullen geraken waar we willen.”

Stilstaan is achteruitgaan, zoiets?

“Inderdaad. Tijdens de coronacrisis hebben we bijvoorbeeld ook een nieuwe website gebouwd voor Drukta. Daar hadden we nooit tijd voor gemaakt. Je kent dat wel, die West-Vlaamse bescheidenheid zorgde ervoor dat we al snel vonden dat we aan het stoefen waren. Maar nu de site er is, zien we wel dat het weer nieuwe klanten aantrekt, wat uiteraard fijn is.”

Voor ons zit dus een tevreden man.

“Ja, ik besef maar al te goed dat we het niet slecht hebben. Ik zet me ook in voor goede doelen. Zo deelden we bijvoorbeeld koffie uit aan mensen die in armoede leven. Voor ons is warme drank in wintertijden evident, voor hen niet. Wij zaagden steen en been dat de kappers gesloten bleven, zij hebben – ook als er geen coronacrisis is – nooit het budget om zich te laten knippen. Als we dan met onze vereniging een kapper bij hen langs kunnen sturen en ik zie al die tevreden koppen, dan ben ik de eerste om te stoppen met klagen…”

(TD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier