Vlaamse parlementairen protesteren in Brugge tegen tariefverhoging bij De Lijn

Vooruit hield vrijdagmorgen een actie tegen de duurdere bustickets aan het Concertgeobuw in Brugge en deelde paaseieren uit. We herkennen Aïsa Knockaert, Maxim Veys, Freya Vanden Bossche en Annick Lambrecht. (foto svk)
Stefan Vankerkhoven

Op 1 april, neen dit is geen aprilvis, stijgen de busprijzen met 50 eurocent. Voortaan betaal je 2,50 euro in plaats van 2 euro voor een ticket bij De Lijn. De Vlaamse volksvertegenwoordigers Annick Lambrecht, Freya Vanden Bossche en Maxim Veys (Vooruit) protesteren tegen die tariefverhoging. Ze lanceerden woensdag tevergeefs een voorstel in het Vlaams parlement en hielden vrijdagmorgen een ludieke actie aan de bushaltes nabij het Concertgebouw in Brugge. Al wie een bus opstapte, kreeg een paaseitje cadeau.

Annick Lambrecht, Freye Vanden Bossche en Maxim Veys motiveren hun actie als volgt: “Tram, trein en bus zijn basis, geen luxe. Op een moment dat mensen thuis blijven omdat de prijzen aan de pomp onbetaalbaar zijn geworden, moet je het openbaar vervoer net goedkoper maken. Minstens moet de Vlaamse regering de prijzen voor een busticket bevriezen, zoals de federale regering ook deed met de treintickets.”

Combiticket

Deze twee West-Vlaamse socialisten dienden rond de bevriezing van de busprijzen woensdag een voorstel tot resolutie in het Vlaams parlement in. Maar die werd niet eens besproken noch ter stemming weerhouden. Ze het voorstel van een combiticket: “Voor 7 euro per dag zou je met zo’n ticket onbeperkt gebruik kunnen maken van het volledige openbaar vervoernetwerk in België (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC). Wie vandaag vanuit Vlaanderen naar de Ardennen wil, moet verschillende tarieven betalen, op verschillende openbare vervoersnetwerken.”

“Dat is nodeloos complex en bovendien ook onbetaalbaar voor gezinnen. Het combiticket zou op alle openbaar vervoer in België geldig moeten zijn, zodat je het op elk tijdstip van de dag en van de week kan gebruiken, zonder onderscheid tussen dal- en spitsuren of week- en weekenddagen.

Gezinsuitstapjes

“Een bezoek aan Pairi Daiza of de kust met trein, tram, bus moet simpeler en goedkoper. Met het Combiticket doen we dat. Het is gemakkelijk en betaalbaar. Geen gedoe meer met verschillende tickets én goedkoper dan een uitstap met de auto. Hiermee overtuigen we mensen om bij uitstappen het openbaar vervoer te gebruiken en de wagen te laten staan. Dat is goed voor het klimaat, goed voor de portemonnee, en goed voor het toerisme in ons land”, leggen Lambrecht en Veys uit.

“Wie via het werk een combi-abonnement heeft op het openbaar vervoer, maakt voor gezinsuitstapjes vaker de keuze voor het openbaar vervoer. Als we ook de rest van de Vlaamse gezinnen willen overtuigen om het openbaar vervoer te nemen, moeten we het voor hen even eenvoudig en betaalbaar maken”, aldus Lambrecht en Veys. Ze hekelen ook het feit dat een gezin met twee kinderen 20 euro aan bustickets moet betalen, als ze het openbaar vervoer willen nemen voor een bioscoopbezoek in Kinepolis.

Dagpas

Een dagpas voor tram, trein én bus bestaat vandaag al in Oostenrijk. Ook de Gezinsbond sprak zich al positief uit over het systeem. In ons land bestaat een gelijkaardig, maar kleinschaliger systeem, de BruPass, voor het Brussels hoofdstedelijk gewest.

Volgens Karen Van der Sype, woordvoerder van De Lijn, is dit parlementair protest wat kort door de bocht: “Op 1 april stijgen de tarieven gemiddeld met 1,9 procent. Het gaat dus over een loutere indexaanpassing. De tarieven voor de zwaksten en voor gezinnen worden niet verhoogd. Het tarief van de abonnementen voor de 6- tot 24-jarigen blijven hetzelfde als in 2021.”

Laagdrempelig

“De Lijn houdt de tarieven bewust laagdrempelig omdat ze er sterk in gelooft dat kinderen en jongeren van jongs af aan op laagdrempelige wijze kennis moeten kunnen maken met het openbaar vervoer”, vervolgt Karen Van der Sype. “Wat betreft sociale inkomenscorrecties onderscheiden we VG (VervoersGarantie) en VT (Verhoogde Tegemoetkoming). Deze tarieven blijven hetzelfde in 2022. Mensen die het moeilijk hebben, blijven toegang hebben tot het openbaar vervoer aan de laagste tarieven. Ze betalen respectievelijk 46 en 56 euro voor een jaar onbeperkt reizen met De Lijn.”

“Het Vlaams Netwerk tegen Armoede juicht toe dat de tarieven voor sociale abonnementen aan dezelfde prijs behouden blijven, en niet worden geïndexeerd. Kinderen jonger dan zes, personen met een handicap (PMH), oud-strijders en oorlogsinvaliden blijven gratis reizen.”

Goedkoopste?

“Bovendien worden de verschillende tarieven naargelang het aankoopkanaal werden de voorbij jaren systematisch weggewerkt. Iemand die een ticket aankoopt met een smartphone zal voortaan dezelfde prijs betalen als iemand die deze technische mogelijkheid niet heeft”, besluit Karen Van der Sype, die erop wijst dat de tickets van De Lijn tot de allergoedkoopste van Europa behoren…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier