Vijftien Brugse jongeren met autisme helpen mee op Cactusfestival

Een sfeerbeeldje van vorig jaar. © Foto TV
Stefan Vankerkhoven

Al voor het dertiende opeenvolgende jaar zijn er van de 600 vrijwilligers, die het Cactusfestival mogelijk maken, ook enkele jongeren met autisme.

“In 2005 ben ik voor het eerst naar Cactus Muziekcentrum gestapt, met de vraag of onze jongeren ook mochten meehelpen”, vertelt Bruggeling Jef Suykerbuyk, begeleider bij De Kade. Dit instituut is de nieuwe naam van drie instellingen, die zich voorheen ontfermden over jongeren en volwassenen met autisme: MPI Spermalie, Het Anker en De Berkjes. Vanaf september komt daar nog De Polder in Sint-Kruis bij.

Inclusieve projecten

“Een van onze taken is de leerlingen zo zelfstandig mogelijk maken”, vervolgt Jef Suykerbuyk. “Daarom zetten wij geregeld inclusieve projecten op, zodat de tieners met autisme aan het maatschappelijk leven kunnen deelnemen. In mei was er Re-beats, een fuif samen met FOS De Menapiërs. Ook onze deelname aan het Cactusfestival kadert in deze filosofie en pedagogie.”

Jef Suykerbuyk, begeleider van autistische jongeren in De Kade én op het Cactusfestival.
Jef Suykerbuyk, begeleider van autistische jongeren in De Kade én op het Cactusfestival.© (Foto TVH)

“Wij zijn dit project voorzichtig begonnen, met drie leerlingen die onder mijn begeleiding het festivaldorp hielpen opbouwen en opgingen in de bouwgroep van 36 vrijwilligers. Uiteraard gebeurt alles op vrijwillige basis: het gaat om 16-plussers die het zelf zien zitten om vrijwilliger te helpen tijdens Cactus. Maar pubers met autisme verschillen niet van andere pubers: ze houden van muziek en gaan graag naar festivals. Wie zich ingeschreven heeft om mee te werken aan het festival, heeft er echt wel zin in. Het experiment bleek een groot succes: velen wilden het daaropvolgende jaar opnieuw vrijwilliger zijn. Er zijn trouwens in al die jaren stevige vriendschappen ontstaan met andere vrijwilligers.”

Integratie

“De reden van het succes? Wie aan autisme lijdt, is doorgaans enorm gefocust en wil een opdracht, als die duidelijk geformuleerd en tot in de details omschreven is, heel goed uitvoeren. Andere vrijwilligers zullen misschien proberen om een half uurtje aan hun taak te ontsnappen, zeker in de milieuploeg die het afval moet ruimen, maar onze leerlingen niet. Precies omdat ze zo nauwgezet zijn. Het toffe is dat zij dezelfde shifts mogen meedraaien als de anderen en zo echt geïntegreerd worden in het team van vrijwilligers. Zo leren zij van de anderen”, besluit Jef.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier