Familiezorg organiseert via Noah-huis dagverzorging in coronatijd in Pittem
Eind 2018 opende Familiezorg in Pittem een Noah-huis in de Joos De Ter Beerstlaan, waar ze dagopvang voorzien. Door corona moesten ze noodgedwongen sluiten, maar sinds begin juni zijn ze weer gestart. Volgens coördinator Annelies Claeys is dit zeker geen evidentie.
“Noah is een letterwoord en staat voor Nabijheid, Ontmoeting, Aandacht en Huiselijkheid, waarbij de nadruk echt wel op het laatste woord ligt”, vertelt Annelies. “We willen een ‘huis in de straat’ zijn in de strikte zin van het woord. We willen op een kleinschalige manier – we zijn ook effectief een huis tussen de andere – mensen samenbrengen en desgewenst van de nodige zorgen voorzien. Dat is ook het succes van ons huis. Voor heel wat mensen is de stap naar een groot dagopvangcentrum te groot en doordat er bij ons maar tien personen per dag langs mogen komen, vinden de mensen hier de gezelligheid en geborgenheid die ze zoeken en die in grote centra vaak ontbreken.”
“Dat betekent echter geenszins dat de zorg bij ons minder is. Ons doel is de mensen een gezellige dag te bezorgen, waarbij er ruimte gemaakt wordt om samen gezellig bij een tas koffie te keuvelen, samen de maaltijd te bereiden en activiteiten te doen.”
“Dit alles kwam door de corona-uitbraak echter op de helling te staan en ook wij moesten ons huis sluiten. Begin juni kregen we, naar aanleiding van de versoepelingen, de mogelijkheid om weer van start te gaan, iets wat we dan ook meteen gedaan hebben.”
“We merkten van bij de heropstart op 8 juni meteen dat onze mensen hier heel blij mee waren. Door de coronapandemie hadden ze veel van hun sociale contacten verloren en we zagen dan ook dat ze er vooral nood aan hadden om iemand te zien en weer onder de mensen te komen. Verschillende mensen hadden immers vrienden of kennissen zien wegvallen en hadden nood om hierover te kunnen praten. We merkten ook dat de mantelzorgers, die wekenlang alleen stonden in de zorg voor hun dierbaren, ook blij waren eens een dag van de zorg verlost te zijn. Tenslotte waren ook onze verzorgenden blij dat ze weer van start konden gaan. Zij waren gedurende de sluiting verder blijven werken in de thuiszorg, maar misten toch de persoonlijke contacten van Noah. Het spreekt voor zich dat de schrik er bij onze bezoekers bij aanvang toch wel inzat. Zij behoren immers tot de risicogroep. Toen ze echter zagen welke maatregelen we allemaal namen, voelden ze zich hier al snel weer thuis.”
“Blijheid van bezoekers doet de inspanningen vergeten”
“Ik moet ook wel zeggen dat we onze mensen tijdens de lockdown niet in de steek hebben gelaten. Zo hebben we hen kaartjes gestuurd, we hebben hen ook een krantje toegestuurd met wat nieuwtjes en onze verzorgers hebben ook een aantal keer opgebeld om te vragen hoe het ging, of het wat lukte en of ze iets nodig hadden. Dat werd echt wel geapprecieerd door de mensen.”
Beperkt tot vijf
“We hebben uiteraard heel wat maatregelen moeten nemen om alles veilig te houden.” gaat Heidi Bekaert, één van de verzorgenden uit het huis, verder. “De grootste aanpassing was toch wel dat het aantal mensen dat langs konk omen beperkt werd tot vijf. Om alles veilig te houden en de afstand van 1,5 m te garanderen dienden we immers de schikking van onze zetels, tafel en stoelen in onze gemeenschappelijke ruimte te herschikken en dan was vijf echt wel het maximum. Daarnaast zijn er uiteraard nog een waaier aan maatregelen. Zo dragen wij als verzorgenden constant een chirurgisch mondmasker. Ook de bezoekers dragen bij aankomst en vertrek een mondmasker en hebben elk een eigen doosje om dit tijdens hun verblijf in te bewaren. Van elke bezoeker wordt ook de temperatuur gemeten. Alles wordt voor iedereen aankomt en nadat iedereen vertrokken is ontsmet. Ik moet wel zeggen dat we door dit alles nu pas merken hoe dicht mensen wel bij elkaar komen en hoe moeilijk het nu is om activiteiten op een veilige manier te organiseren. Iets eenvoudigs als bijvoorbeeld kaarten is nu haast onmogelijk te doen. We moeten dan ook al onze creativiteit gebruiken om veilige ontspanningsmogelijkheden te blijven zoeken. Wanneer we echter de blijheid van onze bezoekers zien, verdwijnen al die extra inspanningen in het niets en zijn we blij dat ons Noah open kan blijven.” (JG)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier