Van Quickenborne wil meer veiligheid op vissersschepen

Minister Van Quickenborne bezocht de vismijn van Oostende en de Z.19 Brigitte, een nieuw schip in aanbouw. We zien v.l.n.r. directeur Emiel Brouckaert en voorzitter Geert De Groote van de Rederscentrale, minister Van Quickenborne, reder Peter Thysebaert en Oostends burgemeester Bart Tommelein.©Peter MAENHOUDT
Minister Van Quickenborne bezocht de vismijn van Oostende en de Z.19 Brigitte, een nieuw schip in aanbouw. We zien v.l.n.r. directeur Emiel Brouckaert en voorzitter Geert De Groote van de Rederscentrale, minister Van Quickenborne, reder Peter Thysebaert en Oostends burgemeester Bart Tommelein.©Peter MAENHOUDT
Redactie KW

Minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open VLD) verhoogt de veiligheid aan boord van schepen. Zo moeten vissersboten voortaan aan twee kanten zijn uitgerust met noodbakens en reddingsvlotten.

Vicepremier en minister van de Noordzee Van Quickenborne ging woensdagochtend in Oostende kennismaken met de Vismijn en met de Rederscentrale, de koepelorganisatie van de reders ter zeevisserij. “We betreurden de voorbije jaren het verlies van zeven vissers en drie vaartuigen”, aldus Van Quickenborne. “Het verhogen van de veiligheid van de vissers blijft daarom een prioriteit.”

Na overleg met Vlaanderen en met de sector kwam op 1 oktober een nieuw Koninklijk Besluit in voege. Er werden nieuwe voorschriften opgesteld die kapseizen moeten voorkomen en betere bescherming bieden als er toch iets gebeurt. Voortaan moet een vissersboot aan beide zijden uitgerust worden met noodbakens en reddingsvlotten. Een tienjaarlijkse hellingsproef moet de stabiliteit van de boot garanderen. Elke boot moet ook uitgerust worden met een brugwachtalarmsysteem en een automatisch identificatiesysteem (AIS).

“Er zijn Europese subsidies beschikbaar om dit alles te helpen betalen. Verder wordt ook geïnvesteerd in periodieke opleidingen voor de bemanning, onder meer met simulatoren”, vertelt de minister, die in Oostende ook een nieuwe schip in aanbouw, de Z.19 Brigitte van reder Peter Thysebaert, bezocht. De voorganger, de Sonja, kapseisde in augustus 2018 voor de Britse kust. Daarbij kwamen twee bemanningsleden om het leven.

Naar moderne visserijwet

“In 2021 start ook de herziening en modernisering van de meer dan 20 visserijwetten. Dat zal gebeuren in samenwerking met de beroepsorganisaties en andere belanghebbenden. Moderne regelgeving maakt de visserij concurrentieel met de buurlanden, attractiever en veiliger. Daarom moet één coherente, moderne visserijwet gemaakt worden”, vindt Van Quickenborne.

“Naar het voorbeeld van de koopvaardijregeling zullen ook de retributies voor de visserij verlaagd en vereenvoudigd worden, om zo concurrentieel te zijn met het buitenland. De professionele visserij ondervindt bovendien oneerlijke concurrentie van de recreatieve vissers en de Scheldevissers. In tegenstelling tot wat de term doet vermoeden, gaat het om goed uitgeruste vissersboten, die dagelijks uitvaren en zich inschrijven als pleziervaartuig voor commercieel gebruik. Zo zijn de uitrustingsvereisten minder streng en is de registratie goedkoper. Hier moet een gelijk speelveld komen, met eerlijke concurrentie.”

Brexit

Het bezoek van minister van Quickenborne aan de visserijsector in Oostende gebeurde op een delicaat moment, want net nu moeten de Brexitonderhandelingen in een definitieve plooi vallen. De Belgische vloot, goed voor 62 vaartuigen en een 500-tal bemanningsleden, vist meer dan de helft van de vangst op in Britse wateren. Daarom is het bereiken van een akkoord uitermate belangrijk voor de sector.

“Ik had gisteren nog contact met de Britse ambassadeur in ons land om onze bezorgdheid over te maken”, aldus Van Quickenborne. “We rekenen op EU-onderhandelaar Michel Barnier om een akkoord te bereiken dat de toekomst van de visserijsector ook op langere termijn veilig stelt. Naar ik verneem is er eventueel wel een oplossing te vinden voor de visserij, maar er is maar een akkoord als er een akkoord is over het geheel.”

Voorbereid op schermutselingen

“Mocht het toch tot een harde Brexit komen, dan is het mogelijk dat de toegang tot Britse wateren wordt ontzegd aan de Belgische vissersboten. Op vraag van het Nationaal Crisiscentrum komt het Maritiem Informatiekruispunt (MIK) donderdag samen om een dergelijk scenario voor te bereiden. Mocht het tot incidenten komen op zee, zullen de scheepvaartpolitie en Defensie gemachtigd worden om pv’s op te stellen en boetes uit te schrijven. Samen met de Rederscentrale en haar leden zullen we er alles aan doen om blokkades en schermutselingen te voorkomen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier