Provincie beslist: “Tracé van ringweg is beste keuze”

Een oplossing voor de verkeersleefbaarheid in Anzegem is wat voorop staat bij de provincie. (foto GV)
Een oplossing voor de verkeersleefbaarheid in Anzegem is wat voorop staat bij de provincie. (foto GV)
Redactie KW

Donderdag 17 december stemde de meerderheid van de provincieraad voor de ringweg rond Anzegem. Het actiecomité ‘Omring Anzegem niet’ trachtte dit punt nog tot de laatste minuut van de agenda te halen, maar de provincie oordeelde dat zij aan zet waren.

Op maandag 23 november besliste de Anzegemse gemeenteraad om geen advies uit te brengen naar de provincie omtrent een oplossing voor de verkeersonveilige situatie in het dorpscentrum omdat meer dan de helft van de raadsleden persoonlijke belangen had. De keuze tussen de verbreding van de Kerkstraat waarbij 54 onteigeningen noodzakelijk waren en het tracé van de omleidingsweg werd dus niet gemaakt. Burgemeester Gino Devogelaere (SAMENéén) oordeelde dat dit politiek zwaargewicht niet op de schouders van een minderheid van de raadsleden kon rusten en schoof de hete appel terug naar de provincie.

Begin oktober plaatste de provincie en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Anzegem voor een ultimatum om kleur te bekennen na jaren politiek getalm.

“Ik volg dit dossier sinds twee jaar op voor Anzegem”, zegt gedeputeerde Ruimtelijke Planning Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD). “De provincie wacht al heel lang op het standpunt van Anzegem. Het was in 2008 dat de gemeente voor het eerst de vraag richtte aan de provincie om iets te doen aan de verkeersleefbaarheid. Van zodra het huidige Anzegems bestuur in de lopende legislatuur een standpunt ingenomen had, konden wij als bevoegde partij verder met de uitwerking van het dossier.”

Geen standpunt

“Eind april bereikte ons de beslissing dat ze de piste van de omleidingsweg ondersteunden. Maar uiteindelijk kwam de gemeente terug op haar standpunt om dan uiteindelijk in november te kennen te geven dat ze geen standpunt konden innemen. Vanuit de provincie hebben we alle kansen gegeven aan het lokaal bestuur om de knoop door te hakken en nu is het aan ons als overheid om verder te werken aan een dossier waar al een hoop studiewerk en heel veel middelen naartoe zijn gegaan.”

“Na de voorlopige vaststellingen over de mogelijke omleidingsweg, zal het openbaar onderzoek volgen waarin iedereen zijn bezwaren zal kunnen geven. Deze zullen dan allen onderzocht worden.”

“In de derde commissie waarin dit dossier besproken werd met een kleine groep provincieraadsleden werden de verschillende punten nogmaals ten gronde bekeken. Er waren enkele vragen en iedereen luisterde nog eens goed waarna uiteindelijk alles vrij duidelijk was voor de verschillende commissieleden.”

“Ondertussen hebben we ook akte genomen van de brief die het Anzegems actiecomité ‘Omring Anzegem niet’ aan alle provincieraadsleden digitaal overmaakte. Deze zal zeker aan bod komen op de raad, maar iedereen voelt dat we recht in onze schoenen staan. Het is tenslotte onze bevoegdheid en wij dienen hierover te beslissen, net zoals de gemeenteraad in Anzegem het recht heeft om dit dossier niet te agenderen.”

Verder nauw overleg

“We willen nu verder en voor ons is het heel simpel; op basis van de onderzoeken kwam het tracé van de omleidingsweg eruit als de beste keuze.”

“Het extra traject van de doortocht werd onderzocht op vraag van de gemeente, maar voor ons is dit nooit een optie geweest omdat dit niet het probleem ten gronde aanpakte. Volgens het milieueffectenrapport waarvan het eerste dateert van 2011 werd door het verbreden van de N382 een aanzuigeffect van het zwaar vrachtverkeer gecreëerd en werd de belasting van de stationsoverweg niet aangepakt. De omleidingsweg heeft als doel om het zwaar verkeer weg van het centrum te leiden.”

“Maar ook al maakte Anzegem geen keuze, toch kiest de provincie ervoor om dit dossier verder vorm te geven in nauw overleg met de Anzegemnaren”, besluit Sabien Lahaye-Battheu.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier