Toneelkring Kunst en Broedermin uit Staden houdt het na 150 jaar voor bekeken

Antoon Willemyns en Lena Maekelberg van de toneelvereniging Kunst en Broedermin. (foto JCR)©JOKE COUVREUR
Antoon Willemyns en Lena Maekelberg van de toneelvereniging Kunst en Broedermin. (foto JCR)©JOKE COUVREUR
Redactie KW

Toneelkring Kunst en Broedermin gooit na 150 jaar de handdoek in de ring. Volgens voorzitter Lena Maekelberg was de vereniging door een gebrek aan mannelijke acteurs en door corona in een uitzichtloze situatie verzeild geraakt.

Kunst en Broedermin werd in 1870 opgericht en is daarmee volgens Lena Maekelberg na schuttersvereniging Sint-Sebastiaan en Harmonie De Verenigde Vrienden de derde oudste Stadense vereniging. Op een korte onderbreking na bracht Kunst en Broedermin elk toneelseizoen een nieuw stuk voor het voetlicht.

“In 1998 werd geen toneelstuk opgevoerd”, weet Lena Maekelberg. “De leden van het bestuur werden te oud en veel oudere leden hielden het voor bekeken. Het grootste probleem was toen het gebrek aan jongeren.”

Na een jaartje onderbreking werd onder impuls van Lena Maekelberg en huidig secretaris Frieda Bol in 1999 terug opgestart. In 2019 raakte de vereniging evenwel opnieuw in de problemen nadat drie acteurs beslisten om er de brui aan te geven.

“Genekt door corona en vooral gebrek aan acteurs”

“Eén acteur gaf aan dat hij geen avondmens is en de repetities en de voorstellingen niet meer zag zitten”, wist Lena Maekelberg toen te vertellen. “Onze jongere acteur Vincent Dewaele verhuisde naar Gent en ook Germain Platteeuw stopte ermee.”

“Ik ben 70 en had gezegd dat ik op die leeftijd zou stoppen”, haalde Germain toen aan. “Een bijkomende reden was dat het tijdens de repetities vorig jaar niet echt meer vlotte.”

De vereniging besliste toen om een sabbatjaar in te lassen en lanceerde in deze krant een oproep naar vers bloed. “Net als in 1998 hebben we jongere spelers nodig”, luidde het toen. “We zijn vooral op zoek naar mannen.”

Geen respons na oproep

“We hadden gedacht dat de oproep in De Weekbode veel respons zou opleveren”, vertelt Lena Maekelberg. “Er volgde evenwel geen enkele reactie. We waren heel ontgoocheld, al wisten we dat het niet gemakkelijk is om nieuwe leden aan te trekken. Vijf jaar geleden legden we tijdens alle voorstellingen strooibriefjes met daarop een oproep naar extra acteurs. Er reageerde één dame, die ondertussen ook al gestopt is als actrice.”

“Het is er de laatste jaren overigens niet makkelijker op geworden om nieuwe mensen aan te trekken. Het is een groot probleem om mensen uit hun zetel te krijgen. Daarnaast hebben vooral jonge mensen een ruime keuze aan ontspanningsmogelijkheden.”

“Aan de voorstellingen gaan goed 30 repetities vooraf. Het merendeel van de jonge mensen zijn daar niet voor te vinden en haken af. Dat je voor toneel spelen niet vergoed wordt en alles gratis is, speelt ook mee. Je zou al bijna van deur tot deur moeten trekken om mensen te vragen of ze goesting hebben om mee te spelen.”

“De kans dat Kunst en Broedermin alsnog heropstart, is zo goed als onbestaande”

“Hoofdreden om ermee te stoppen is de uitzichtloosheid”, gaat Lena verder. “We hebben een gebrek aan spelers en daarnaast zijn er door corona geen vooruitzichten wanneer we opnieuw kunnen spelen. We hebben niks om naar uit te kijken. Zo hebben we vorig jaar de receptie naar aanleiding van ons 150-jarig bestaan dienen af te gelasten. Alle oud-leden zouden er uitgenodigd worden.”

Uitzichtloze situatie

“We leven ook van sponsoring, maar kunnen in deze tijden ook moeilijk bij onze sponsors aankloppen. Het is ook niet zeker dat de zaal zal vrij zijn als we een aantal speeldata zouden kunnen vastleggen. Door die uitzichtloze situatie hebben we beslist om ermee op te houden.”

De kans dat Kunst en Broedermin alsnog heropstart, is volgens Lena Maekelberg zo goed als onbestaande. (BCH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier