Tieltse Toppers brengt media-experten samen: “Print blijft ongelooflijk belangrijk”

De sprekers van dienst: Johan Vergote (Uitgeverij Bibliodroom), Maarten Van Steenbergen (Uitgeverij Lannoo), Thijs Naeyaert (De Krant van West-Vlaanderen en Dirk Vandekerckhove (De Content Studio). © BVB
Bert Vanden Berghe

Woensdagavond vond in het Tieltse Kastaar de tweede debatavond van de Tieltse Toppers plaats. De organisatie nodigde daarbij verschillende experten uit die hun licht lieten schijnen over de toekomst van gedrukte media.

Al voor de tweede keer organiseert ‘Tieltse Toppers’ een gespreksavond met experten voor mensen in de streek die het ondernemen een warm hart toedragen. In de pas geopende en indrukwekkende rooftopbar vond woensdagavond een debat plaats met als gasten Maarten Van Steenbergen (Uitgeverij Lannoo), Johan Vergote (Uitgeverij Bibliodroom), Thijs Naeyaert (De Krant van West-Vlaanderen) en Dirk Vandekerckhove (De Content Studio). Boeiende gasten dus met flink wat ervaring in de wereld van print.

Vrijwel meteen werd het digitale luik aangesneden. Johan Vergote, in een ver verleden boekhandelaar, hield een pleidooi voor de intrinsieke waarde van een boek. “We brengen een 15-tal boeken uit per jaar, steevast op maat van de lezer. Onze grootste uitdaging ligt erin om de niet-lezer te bereiken. Maar print blijft ongelooflijk belangrijk.” Iets waar collega-uitgever Maarten Van Steenbergen hem in bijtrad. “Wij brengen zo’n 1.200 boeken uit per jaar”, klonk het fijntjes. “Maar met evenveel liefde en métier. Als het over het digitale gaat, is de toekomst al begonnen. We moeten ook breder kijken dan de uitgave zelf. Interviews, lezingen of zelfs een podcast. Als auteur en uitgever moet je verschillende paden bewandelen.”

Dit najaar staat een derde editie van ‘Tieltse Toppers’ gepland.
Dit najaar staat een derde editie van ‘Tieltse Toppers’ gepland. © BVB

Ook bij De Krant van West-Vlaanderen werd het digitale luik al lang omarmd en wordt er nog steeds sterk op ingezet. “Onze doelstelling is om een zo relevant mogelijke content te brengen tot bij de lezers vandaag, maar ook die van morgen. Want er wordt wel eens gekeken naar de generatie Z en aanverwanten, maar ook veel zestigplussers lezen vaak enkel digitaal. Al blijf ik geloven in de waarde van een krant. Onze grote concurrent is niet zozeer het digitale aspect, dan wel de strijd om dat toestel in onze broekzak. Gemiddeld spenderen we daar per dag 182 minuten op. In dat tijdsbestek moeten wij onze plek verdienen. Met onder meer de Mijn Magazines-app, een Spotify-achtig model, waarin we verschillende titels van Roularta Media Groep aanbieden, proberen we daar een antwoord op te bieden.”

Vertrouwen

Voor Dirk Vandekerckhove is digitaal zijn grootste werkgebied. “Voor ons is dat de basis, al is een vierde wat wij maken ook bestemd voor print. Een bewuste keuze. Print heeft nog steeds een zekere autoriteit.” “Het gaat om vertrouwen”, trad Thijs hem bij. “Wil je de snelste of de meest correcte zijn? Dat zijn zaken die nauw verbonden zijn aan de ethiek van een mediagroep. Zolang dat bewaard wordt, blijven we belangrijk.”

“Prutsen is het meest onderschatte aspect van een creatief proces”

Ook het luik data en A.I. kwam ter sprake. “Het zorgt voor een verandering binnen de wereld van print, maar het is niet zozeer dat er daar gevreesd moet worden voor jobs. Vaak zullen ze anders ingevuld worden, maar evoluties binnen een job zijn van alle tijden”, klonk het. Uitgever Johan vulde nog aan: “Prutsen is het meest onderschatte aspect van een creatief proces. Ik hoop dat er in de toekomst daar ruimte voor blijft.”

Algemeen gezien waren de vier vrij gelijklopend met hun conclusie: dat er veel uitdagingen zijn, maar dat ze ook positief zijn. “Dat is ons lot”, lachte Maarten van Lannoo. “We moeten wel positief blijven.”

Ander medialandschap

Kleine kanttekening evenwel in het debat, dat vooral over vorm en inhoud ging, maar ook een gemiste kans was om bepaalde problematieken uit te lichten, zoals het lage verdienmodel bij boeken en de concessie van Bpost inzake krantencontracten, die in principe straks voor een heel ander medialandschap kan zorgen.

Na de gespreksavond werd er duchtig nagekaart, en al een afspraak gemaakt voor de volgende Tieltse Topper in het najaar, waarbij sponsoring in de sport centraal zal staan.

Meer info over Kastaar en de evenementen vind je hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier