Stad Izegem plaatst eerste fietstelpaal

Mobiliteitsambtenaar Siska Vanhooren en schepen van Fietsbeleid Caroline Maertens bij de fietstelpaal in de Roeselaarsestraat in Izegem.©Frank Meurisse Frank Meurisse
Mobiliteitsambtenaar Siska Vanhooren en schepen van Fietsbeleid Caroline Maertens bij de fietstelpaal in de Roeselaarsestraat in Izegem.©Frank Meurisse Frank Meurisse
Redactie KW

Het stadsbestuur van Izegem blijft werk maken van een fietsvriendelijker klimaat. Naast de komst van de fietszone in het centrum, het openen van fietsboxen en dergelijke acties heeft het nu ook eerste fietstelpalen in het straatbeeld geplaatst.

Mobiliteitsschepen Caroline Maertens (N-VA) en mobiliteitsambtenaar Siska Vanhoren activeerden de eerste fietstelpaal van de stad woensdag. “Hij was afgeschermd, maar was eigenlijk al van middernacht aan het tellen”, verklapt de schepen. “In een goede twaalf uur heeft hij zo al 413 fietsers zien passeren. De bedoeling is uiteraard dat we dat aantal omhoog krijgen. Het liefst met twintig procent tegen 2025. De telpaal registreert elke fietser die er passeert en slaat deze gegevens ook op. Op het scherm kunnen voorbijgangers het aantal fietsers van die dag, maar ook van het lopende jaar zien.”

Met de fietstelpaal wil de stad de evolutie van het aantal fietsers meten. Er komen later nog twee extra fietstelpalen in de stad, aan de fietstunnels aan de Burgemeester Vandenbogaerdelaan en de Minervastraat. De paal in de Roeselaarsestraat staat tegenover kiosk Martine en niet ver van de Heilig-Hartkerk. Eerstdaags komen er ook extra markeringen die aanduiden dat je er een fietszone binnen rijdt, waar fietsers voorrang hebben. Dat geldt al langer, maar de stad moest wachten op groen licht van AWV voor ze daar iets mocht aanbrengen.

“Bij de paal in de Roeselaarsestraat gaat het om een tijdelijke constructie, met de bedoeling om de paal geregeld eens van locatie te laten veranderen”, zegt schepen Maertens. “Zo kunnen we netjes in kaart brengen hoeveel fietsers er in onze stad rijden.”

De investering kostte 28.000 euro. (vadu)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier