Sluiting in Korte Tramstraat wordt voorzien in 2028: compensatie voor buschauffeurs na sluiting stelplaats

Tegen de sluiting legden de chauffeurs eerder al het werk neer. (foto EDB)
Redactie KW

De stelplaats van De Lijn in de Korte Tramstraat in Geluwe gaat heel zeker dicht maar de vraag is wanneer. “Aanvankelijk zou het 2025 worden, maar blijkbaar is het uitgesteld tot 2028. Tegen dan moet de nieuwe stelplaats in Kortrijk klaar zijn”, aldus schepen van Mobiliteit Tom Durnez (CD&V).

Eind november keurde de gemeenteraad een motie goed. “De sluiting is niet alleen nadelig voor de chauffeurs die aan deze stelplaats verbonden zijn, maar brengt ook een risico met zich mee voor wat betreft de dienstverlening naar de bevolking toe”, zo staat het onder meer in de motie.

Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, bezorgde het schepencollege inmiddels een antwoord. “De beslissing om de stelplaats van Geluwe te integreren in de naburige stelplaatsen heeft geen impact op het aanbod openbaar vervoer en dus ook niet op de reiziger”, zegt ze. “De beslissing om de stelplaats in Geluwe te sluiten maakt deel uit van een strategische oefening.”

Klimaateisen

“De Lijn heeft een visiedocument opgesteld dat omschrijft hoe ze in de toekomst wil omgaan met haar patrimonium. Het belangrijkste doel is om de werkomstandigheden, veiligheid en efficiënte werking significant te verbeteren en dus te investeren in moderne en betere stelplaatsen, die bovendien voldoen aan de klimaateisen (vergroening zowel van onze vloot als van onze gebouwen) opgelegd door de Vlaamse Overheid.”

“De elektrificatie van onze stelplaatsen stelt hoge technische eisen die moeilijk haalbaar zijn op kleinere stelplaatsen, zoals Geluwe, en de investeringen voor elektrificatie zijn bovendien op kleine sites verhoudingsgewijs heel duur. Geluwe is bovendien een sterk verouderde stelplaats met een slechte conditie- en milieuscore. Het busaanbod kan door nabije stelplaatsen opgevangen worden zonder impact op de reiziger. De Lijn heeft daarom beslist dat er geen langetermijntoekomst is voor deze stelplaats.”

Impact

“We hebben uiteraard zeer veel begrip voor de impact op de chauffeurs die een dergelijke beslissing met zich meebrengt. In onderling overleg zijn we daarom overeengekomen om de stelplaats voorlopig te behouden en de integratie te koppelen aan de oplevering van een nieuwe stelplaats in Kortrijk. De betrokken chauffeurs zullen bovendien financieel worden gecompenseerd voor deze verplichte verhuizing naar een andere stelplaats.” (Erik De Block)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier