Slechts 100 van de 850 klanten van OCMW Brugge kregen vandaag maaltijd aan huis bedeeld
De 100 ‘gelukkigen’ zijn de meest hulpbehoevende klanten van het Brugse OCMW, zo verduidelijkt men daar. De anderen werden tijdig verwittigd dat er vandaag geen maaltijden geleverd zouden kunnen worden door de betoging.
Donderdagochtend kroop een Brugse klant van het OCMW in zijn pen en contacteerde de pers. “Het is weer zover: het OCMW van Brugge laat een 800-tal mensen in de steek die normaal elke dag een (middag-)maaltijd krijgen thuis gebracht”, aldus Willy D. “Naar keuze koud om zelf op te warmen, of warm. Reden is de betoging van vandaag in Brussel. Bij een vorige staking hadden de diensten een oplossing uitgewerkt, maar nu was er niets voorzien. Een telefoon naar de dienst ‘maaltijden’ geeft geen resultaat in het begin. Na telkens opnieuw proberen krijg ik eindelijk iemand aan de lijn die er blijkbaar alleen voor staat en zo de vele telefoontjes niet aankan. Voor vandaag was er niets voorzien en waarschijnlijk is dat op de volgende stakingsdag op vrijdag 7 oktober hetzelfde. Gewoonlijk brengen ze op vrijdag de maaltijden voor vrijdag, zaterdag én zondag. Wat zal dat worden als de koude maaltijdgebruikers geen maaltijden krijgen voor drie dagen?”, vraagt de man zich af.
“Ze waren verwittigd”
Bij het OCMW van Brugge tonen ze begrip voor de opmerkingen van de man, maar nuanceren ze ook. “Ondanks de minimale bezetting zijn de meest hulpbehoevende personen van een maaltijd voorzien. Van de 850 klanten hebben er 100 klanten een maaltijd gekregen. Deze selectie gebeurde in nauwe samenspraak met de sociale dienst. Op het menuformulier stond vermeld dat het vandaag staking was. Mensen konden voor vandaag dus geen maaltijd aankruisen. Dit is duidelijk gecommuniceerd, ongeveer twee weken op voorhand, zodat iedereen voor een alternatief kon zorgen. Een tijdje geleden werd de koude lijn opgestart op basis van screening. Mensen die in staat zijn om zelf een maaltijd op te warmen krijgen geen warme maaltijd. Mensen in de koude lijn zijn dus sowieso zelfredzamer. Bij een koude maaltijd is de zorggraad al een stukje lager. De meest hulpbehoevenden zijn mensen van de warme lijn. De mensen in de koude lijn konden gisteren hun maaltijd van vandaag krijgen. Voor de volgende staking gaan we een gelijkaardige procedure volgen en zijn we net in staat om een minimale dienstverlening te voorzien voor de meest hulpbehoevenden.”
Sociaal
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier