Senioren Advies Raad blikt terug op werkingsjaar

Het bestuur van de Senioren Advies Raad: Nelly Lasuy, Will Verniest, Paul Saelens en Mariska Logghe. (foto Davy Coghe)
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Een goed jaar geleden ging Paul Saelens – een gepensioneerd maatschappelijk werker uit Sijsele – van start als voorzitter van de stedelijke adviesraad voor senioren. “Zowel op het vlak van mobiliteit en veiligheid als van toegankelijkheid van de dienstverlening hebben we toch al iets bereikt”, zegt hij.

In december 2022 bezorgde het bestuur van de stedelijke adviesraad voor senioren (SAR) een enquête aan alle zeventigplussers in Damme. Daarbij werd gepolst naar hun welbevinden over de gemeentelijke en andere dienstverlening in Damme.

“Begin 2023 werden uit de resultaten van deze bevraging vijf thema’s gekozen waaraan de SAR de eerstkomende jaren wil werken”, zegt voorzitter Paul Saelens, die zich ook engageert als stadsgids en bij Damme Boekendorp. “Aan de hand van die vijf speerpunten bekijken we nu, goed een jaar later, wat gerealiseerd werd en wat nog op stapel staat.”

Infonamiddag

“Wat mobiliteit en veiligheid betreft komt er op 21 maart over dit thema een algemene infonamiddag in de Cultuurfabriek in Sijsele. Daarbij zal de wijkpolitie zichzelf voorstellen, worden het Buurt Informatie Netwerk en de dienst politionele preventie gepresenteerd, en komt er een lezing omtrent cybercrime. Nog een positief gevolg rond dit thema is dat onveilige situaties op de weg nu gemakkelijker kunnen gemeld worden via de voorziening ‘meldingen’ op de website van Damme. Elke melding wordt opgevolgd en de melder wordt op de hoogte gehouden van het gevolg dat eraan wordt gegeven. We zullen ook goed opvolgen wat de bevindingen zijn over het mobiliteitsplan dat werd uitgerold.”

Op het vlak van vereenzaming en zorg wijst Paul Saelens op heel wat constructieve gesprekken met de sector, maar in het bijzonder ook op de Seniorenweek in november dit jaar. “We plannen voor die week een driedaagse, waarin naast het luik ontspanning ook gerichte informatie aan en voor senioren zal geboden worden.”

Hulp bij digitalisering

De steeds toenemende digitalisering blijft volgens de SAR een uitdaging voor velen. Vorming en hulp zijn dan ook onmisbaar. “We zijn tevreden dat ook de stad Damme zich hiervan bewust is en dat er zaken zoals digipunten, digibanken en vormingssessies rond alles wat digitalisering betreft georganiseerd werden. Vanuit SAR Damme juichen we deze initiatieven toe en we promoten deelname eraan dan ook actief bij onze senioren”, zegt Paul Saelens.

Uit de bevraging bleek het thema toegankelijkheid van de diensten een heikel punt. “We weerhielden dit echt als werkpunt. Senioren klagen over afnemende toegankelijkheid van diensten in het algemeen”, zegt Paul Saelens.

Hierbij wordt dus ook gewezen naar de als te beperkt ervaren opening van de loketfuncties. “Dit werd ook aangekaart met gemeentelijke diensten”, klinkt het. “We stellen vast dat er met de klachten rekening werd gehouden. De onthaalbalie in het administratiecentrum in Moerkerke is weer volop operationeel en je kan uiteraard nog altijd telefonisch en digitaal bediend worden. We vernemen ook dat de stad een nieuwe infobrochure aan het uitwerken is en de website van de stad wil actualiseren en gebruiksvriendelijker maken.”

Geldautomaten

De SAR toont zicht verder ook tevreden over de installatie van geldautomaten in het oude gemeentehuis in Sijsele, waardoor naast Damme centrum en Moerkerke ook in de grootste deelgemeente het afhalen van cash gegarandeerd blijft.

“Ook positief is dat de stad de stadsbibliotheek en de dienst voor Toerisme in Damme centrum wil inschakelen voor dienstbaarheden, zoals het in het weekend afhalen van vooraf bij de stadsdiensten opgevraagde documenten. We nemen overigens de gemeenteraadsverkiezingen te baat om ons bij de verschillende politieke partijen in Damme bekender te maken en ondertussen de belangen van de Damse senioren in de kijker te zetten.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier