Roeselare wordt nationale gaststad van Weekend van de Klant

Op de persvoorstelling van Weekend van de Klant zien we v.l.n.r. Peter Brysse, Erwin Van Osta, burgemeester Kris Declercq, Catherine Hellin en zoon Warre en Isabel Lapeirre. Het popduo Mathieu & Guillaume zorgen op de achtergrond voor de nodige ambiance.©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Op de persvoorstelling van Weekend van de Klant zien we v.l.n.r. Peter Brysse, Erwin Van Osta, burgemeester Kris Declercq, Catherine Hellin en zoon Warre en Isabel Lapeirre. Het popduo Mathieu & Guillaume zorgen op de achtergrond voor de nodige ambiance.©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Peter Soete

Dit jaar viert Weekend van de Klant zijn vijfde editie op zaterdag 2 en zondag 3 oktober. Erwin Van Osta, nationale voorzitter van Comeos, en Peter Brysse, nationaal voorzitter van Unizo, kwamen speciaal naar Roeselare met de boodschap dat Roeselare, samen met Moeskroen in Wallonië, de nationale weekendstad wordt.

In 2015 was Roeselare al eens dé gaststad van de Dag van de Klant. De herinneringen aan die dag, met onder meer de langste toog van het land, deden de organisatie opnieuw kiezen voor Roeselare.

Sinds 2017 organiseren Unizo, Comeos en UCM samen het Weekend van de Klant. “Weekend van de Klant draait in eerste instantie om de klant”, zegt Peter Brysse. “Maar uiteraard willen Unizo, Comeos en UCM als ondernemersorganisaties met deze campagne ook de winkels zelf bedanken en, zeker in deze tijden, ondersteunen met een nog bredere communicatiecampagne. Weekend van de Klant is immers de ideale gelegenheid om de fysieke handel, groot of klein, op Belgische bodem in een positief daglicht te stellen.”

“Het is inderdaad tijd om de relance in te zetten”, aldus Erwin Van Osta. “Vorig jaar namen 14.000 handelaars deel aan het Weekend van de Klant en dit in volle coronatijd. Nu hopen we dat er zich nog meer handelaars registreren. En met Roeselare als gaststad keren we terug naar de bakermat van de handel, van de commerce. Is jullie volksfiguur Peegie immers niet hét symbool van de handelaarsgeest?”

Overdonderd

Het popduo Mathieu & Guillaume zette op de persvoorstelling de toon door lukraak een Roeselaarse shopper vocaal te bedanken voor haar bezoek. Zij werd bovendien door de burgemeester begroet met een stevig boeket bloemen. “Ik was totaal overdonderd”, lacht Catherine Hellin. “Ik ben van Staden en kom regelmatig naar Roeselare. Nu ben ik hier met mijn zoon Warre en ik wilde hem eens de zetel tonen in Vida Design waarop ik verzot ben. Ja, ik vind Roeselare een aangename stad om te winkelen. Je vindt hier alles bij elkaar: grote en kleine winkels, ketens en echte detailzaken. En nu nog een boeket bloemen uit handen van de burgemeester. Super toch?”

“We zijn zeer trots dat Comeos en Unizo kozen voor onze kandidatuur”, aldus burgemeester Kris Declercq. “Corona was een bittere pil voor veel winkeliers. Roeselare als podium van Weekend van de Klant is echt een symbolische resetknop voor onze Roeselaarse handelaars en horeca. En dat de twee grootste handelaarsorganisaties kiezen voor Roeselare als gaststad van Weekend van de Klant maakt ons ongelooflijk blij.”

Programma

Op zaterdagmorgen 2 oktober zal de startknop voor het Weekend van de Klant ingeduwd worden op de Grote Markt. Daarna zal Radio 2 – live vanuit Roeselare – letterlijk en figuurlijk de binnenstad innemen.

Doorheen het centrum zullen heel het weekend verschillende Vlaamse artiesten straatoptredens geven. Niet op podia, maar op een straathoek, in de winkel of gewoon op het terras. Er zijn natuurlijk ook bekende Vlamingen aanwezig in de winkel die de kassa zullen overnemen. En straattheater zal jong en oud verrassen. Het spreekt voor zich dat de winkels ook open zullen zijn op zondag.

“De binnenstad zal het epicentrum zijn van het Weekend van de Klant, maar we vergeten de handelaars niet in de rand en de deelgemeentes. Ook zij zullen verrast worden met animatie en korte optredens”, vertelt Isabel Lapeirre, voorzitter Unizo Roeselare. “Tijdens het Weekend van de Klant zetten we niet alleen de klanten in de bloemetjes maar ook onze ondernemers. We organiseren een afterwork drink op zaterdagavond, maar net als vorig jaar zullen ook 50 van hen bezocht worden om hen de trofee ‘ondernemers met goesting’ te geven.”

Info: www.weekendvandeklant.be .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier