Roeselare wil in oktober Unesco Creative City of Gastronomy worden
De kans is groot dat Roeselare in oktober door Unesco wordt erkend als Creative City of Gastronomy. Eind deze maand wordt de Roeselaarse kandidatuur ingediend bij de internationale Unesco-commissie in Parijs. De Roeselaarse ambassadeurs die de kandidatuur ondersteunen zijn niet van de minste. Ook zij zijn overtuigd dat de stad een sterk dossier kan voorleggen.
Roeselare wil lid worden van het Creative Cities Network van Unesco, als Creative City of Gastronomy. Het Creative Cities Network werd opgericht in 2004 en verdeelt de geselecteerde steden in zeven creatieve domeinen: ambachten en volkskunst, design, film, literatuur, gastronomie, mediakunst en muziek. Binnen het vakgebied gastronomie zetten steden creatief in op gastronomie met oog voor lokale voedingsindustrie, landbouw, gastronomische evenementen en educatie. De eerste City of Gastronomy was Popayán in Colombia in 2005. Intussen zijn er al 42 Cities of Gastronomy en vanaf oktober wil Roeselare daar ook deel van uitmaken.
Professioneel dossier
“De drie speerpunten van Roeselare zijn shopping, koers en voeding”, begint Sebastiaan Naeyaert van de dienst Economie. “We zochten een manier om de pijler ‘voeding’ nog meer in de kijker te plaatsen. Tijdens de jaarlijkse brainstorm van onze dienst in september 2020 rijpte de idee om Roeselare bij Unesco naar voor te schuiven als Creative City of Gastronomy. Dat gebeurt natuurlijk niet in een handomdraai en we hebben ons licht opgestoken bij Kortrijk dat een Creative City of Design is. Zij hebben ons uitstekend geholpen en onze input mooi ondersteund. Het Kortrijkse schrijfbureau Sproke heeft dan onze kandidatuur uitgewerkt en geschreven. Een professioneel uitgewerkt dossier is zeker nodig want de kandidatuur is zeer strikt en moet beantwoorden aan heel wat criteria.”
Zes ambassadeurs
“Wij hadden ondertussen mensen met een hart voor voeding en voedingsdeskundigen gezocht die ambassadeur willen zijn voor ons project. Dat is ook een vereiste vanuit Unesco: het hele project moet breed gedragen worden en diverse deskundigen moeten voor input kunnen zorgen. Uiteindelijk hebben we zes ambassadeurs. Luc Martens is voorzitter van onze ambassadeursgroep. De vroegere burgemeester is ook voorzitter van de vzw Vol au Vent die de Week van de Smaak organiseert in Vlaanderen. Daarnaast zijn ook Mia Demeulemeester, afgevaardigd bestuurder van Inagro en sterrenchef Tim Boury ambassadeur net als Vives-docente Ingrid De Man, Michel Soubry die ceo is van deegwarenfabrikant Soubry en Johan Hellings die algemeen directeur is van AZ Delta.”
“Dat zijn inderdaad specialisten op verschillende vakgebieden maar voeding speelt overal een rol. We waren zelf verbaasd hoe breed we het aspect ‘voeding’ wel konden uitwerken. Het gaat echt over gastronomie van de goede grond tot kwalitatief voedsel op het bord of in de winkel.”
“Op 30 juni dienen we ons volledig dossier in bij de Vlaamse Unesco-commissie die het dan indient bij de internationale Unesco-commissie in Parijs. In oktober weten we of Roeselare Creative City of Gastronomy wordt. Onze stad is inderdaad de enige Belgische stad die dergelijke kandidatuur indient. Er zijn al twee Belgische steden met het label Creative City: Kortrijk voor Design en Gent voor Mediakunst. Hopelijk is Roeselare de derde stad die door Unesco wordt erkend als Creative City maar dan voor gastronomie.”
Uniek profiel
“Toen wij gevraagd werden om ambassadeur te worden van dit project waren wij zeer enthousiast”, zegt Mia Demeulemeester, afgevaardigd bestuurder van Inagro. “In Roeselare hebben we namelijk een gastronomie-proces van bodem tot bord of productie. Als Inagro staan wij land- en tuinbouwers bij en zetten we hard in op innovatie, diversificatie en duurzaamheid. Met advies en persoonlijke begeleiding helpen we landbouwers in de uitbouw van hun bedrijf. Met onderzoek naar nieuwe teelten en nieuwe technieken is Inagro een innoverende kracht in de sector. En deze allereerste factor van gastronomie is zeer belangrijk.”
“Lokale producenten zijn voor ons inderdaad belangrijk”, neemt ambassadeur Tim Boury over. “Wij hebben bijvoorbeeld een Roeselaarse landbouwer die ons dagelijks bevoorraadt met verse kruiden en met het Groendal hebben we een kaasmakerij die top is. Maar dit gezegd zijnde, kan lokaal kopen voor mij ook iets verder dan in eigen stad. Als ik een gerecht voor ogen heb met een speciale kaas uit Namen dan breng ik die kaas. Voor mij is lokaal kopen en koken gelijk aan Belgisch kopen. Duurzaam werken doen wij ook al een tijdje. We werken met seizoensgebonden producten. In de voedingsketen zien we jammer genoeg nog steeds enkele storende elementen. De grijze garnalen zijn slechts een bepaalde periode van het jaar echt lekker maar hier kun je ze het hele jaar door kopen. Ook de mosselen die nu al op de markt komen, hebben niet echt de volle, fijne smaak van mosselen die binnen een maand op de markt zullen komen.”
“Roeselare is enige stad die dergelijke kandidatuur indient”
“Toen men mij vroeg om ambassadeur te worden van dit project heb ik ook geen ogenblik geaarzeld. En het moet gezegd, Roeselare heeft een sterk dossier en heeft ook veel gerichte feedback gekregen van de Vlaamse Unesco-commissie. Die heeft ons zeker gesteund in onze kandidatuur.”
“De Roeselaarse aanvraag is een zeer positief verhaal”, besluit Michel Soubry, ceo van pasta Soubry en ook regiovoorzitter van Voka Midden West-Vlaanderen. “Roeselare heeft inderdaad een uniek profiel dat de term ‘gastronomie’ volledig dekt. Van de primaire sector tot het eindproduct bij voedingsbedrijven en op tafel van onze gastronomische restaurants, Roeselare heeft het allemaal. Daar mag zeker de titel Creative City of Gastronomy op gekleefd worden. Met die erkenning zal misschien geen directe winst worden gemaakt maar netwerken rond productie, innovatie en duurzaamheid bieden zeker veel uitdagingen maar ook veel opportuniteiten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier