Roeselare kreeg in 2023 bijna 13.500 meldingen binnen via contactpunt 1788

Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

Met een indrukwekkend aantal van 13.403 meldingen in 2023 blijft het gratis nummer 1788 het kloppende hart van de dienstverlening in Roeselare. Sinds de oprichting meer dan 7 jaar geleden is dit meldpunt goed gekend bij de Roeselarenaars. Met 1788 als centraal, makkelijk nummer hoeven de inwoners niet na te denken over welke dienst ze moeten contacteren. Bij het unieke meldpunt kan je terecht met allerlei vragen, meldingen en suggesties over Stad Roeselare, én dit op verschillende manieren.

In 2023 kwamen 13.403 meldingen binnen bij 1788. Hiermee zet de stijgende trend in 1788 meldingen zich verder: in vergelijking met 2022 is er een toename van maar liefst 11 procent. 8 op 10 van die meldingen, dus meer dan 10.000 meldingen, komen rechtstreeks van de Roeselarenaar. De overige 20 procent komt van gemeenschapswachten, stadsmedewerkers en politie. De meeste meldingen gaan over zwerfvuil en netheid, gevolgd door verkeerssignalisatie en schade aan het wegdek of voetpad. Dankzij het engagement van die melders blijft de Stad proper en veilig voor elke bezoeker aan de Stad.

Bijna de helft van alle meldingen wordt gestuurd naar het e-mailadres (1788@roeselare.be), terwijl ongeveer 20 procent de weg vindt naar de website ( www.roeselare.be/1788 ). Naast deze digitale kanalen blijft ook telefonisch contact mogelijk via het gratis nummer 1788, of via WhatsApp (0499 92 1788). Voor wie de voorkeur geeft aan persoonlijk contact, staat het 1788-infopunt in ARhus open voor bezoekers. Sinds januari 2024 kunnen meldingen ook snel en eenvoudig worden doorgegeven via de Roeselare-app, waarbij we na drie maanden al over 265 meldingen spreken.

“De vele meldingen voor 1788 tonen de bekendheid van ons gratis meldpunt én vooral de grote betrokkenheid van de Roeselarenaar voor z’n stad. Op die manier werken we met z’n allen samen om de stad nog beter te maken”, aldus schepen Piet Delrue.

Status opvolgen

Via ‘Mijn Roeselare-profiel’, het gepersonaliseerde digitale platform op roeselare.be en in de Roeselare-app, kunnen Roeselarenaars de status van hun 1788-vragen en meldingen volgen. Inloggen op ‘Mijn Roeselare-profiel’ is eenvoudig met behulp van een identiteitskaart of itsme, en biedt tevens de mogelijkheid om persoonlijke gegevens bij te werken.

Wie digitale hulp nodig heeft bij mijn Roeselare-profiel kan op elk moment terecht in de Digipunten in Roeselare (www.iedereendigitaalroeselare.be ).

1788 in vijf weetjes

– 13.403 nieuwe meldingen kwamen bij Stad Roeselare in 2023, 13.424 meldingen werden opgelost in 2023.

– Maandag is de drukste dag bij 1788.

– De populairste thema’s zijn zwerfvuil en netheid, verkeerssignalisatie en schade aan het wegdek of voetpad.

– 1788 telt 5 medewerkers.

– Via 6 wegen bereik je het gratis meldpunt, afhankelijk van je eigen voorkeur! Je kan bellen, mailen, surfen, WhatsApp’en, de Roeselare-app gebruiken of langsgaan aan de 1788-balie in ARhus.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier