Provincie en Vlaams Agentschap bakkeleien over materiaalkeuze voor heraanleg onveilige Brugse straat waar al fietser overleed
Het dubbelrichtingsfietspad in de Guido Gezellelaan in Brugge is onveilig. In september 2023 overleed een fietser na botsing met een andere tweewieler. Een veiliger oplossing is voorlopig niet in zicht, want het provinciebestuur en het Vlaams Agentschap voor Onroerend erfgoed bekvechten over het te gebruiken materiaal voor de aanleg van een fietsstraat.
Raadslid Pascal Ennaert (Vooruit) haalde deze kafkaiaanse toestand aan tijdens de Brugse gemeenteraad maandagavond. In oktober vorig jaar al hekelde hij de toestand, na een fataal ongeval op dat fietspad : “Het is overbelast en onveilig, het kan zoveel fietsers niet aan. Zeker nu niet meer, want de groengewassen die het fietspad afscheiden van de weg nemen 30 centimeter van het 2,5 meter brede fietspad af.”
Discussie
“Zijn de discussies over de materiaalkeuze bij de herinrichting van de Guido Gezellelaan en de Hendrik Consciencelaan nu al opgeklaard?”, vroeg het raadslid zich af. Burgemeester Dirk De fauw moest het gemeenteraadslid ontgoochelen: “Toen het fietspad in 1984 werd aangelegd, was het revolutionair. Nu raadt Vlaanderen aan dat nieuwe dubbelrichtingsfietspaden 4 meter breed zijn.”
“Op die plek langs de Vesten kan dit niet, tenzij we alle parkeerplaatsen supprimeren in die straten. Het enige verkeersveilige alternatief is om fietsstraten te maken. Op piekuren passeren daar 800 fietsers. Er is nog geen budget voorzien voor de heraanleg.”
Verzet
“Bovendien wil het provinciebestuur, de subsidiërende overheid, een heraanleg in gewassen beton. Het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed verzet zich daartegen: in het Unesco werelderfgoed wil dat agentschap kleinschaliger materialen”, aldus Dirk De fauw.
Pascal Ennaert zuchtte: “Weegt die materiaalkeuze op tegen de veiligheid van de fietsers? Neen toch!”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier