Prinses Astrid doopt grootste steenstorter ter wereld in Zeebrugge

Minister Tinne Van der Straeten, prinses Astrid, gouverneur Carl De Caluwe, Brugse burgemeester Dirk De Fauw, DEME Group CEO Luc Vandenbulcke en Ackermans & van Haaren voorzitter Baron Luc Bertrand. © BELGA

In de haven van Zeebrugge heeft DEME dinsdag de Yellowstone gedoopt, een rotsinstallatieschip waarmee de maritieme aannemer wereldwijd de boomende offshoremarkt wil gaan bedienen.

Het was prinses Astrid die de Yellowstone dinsdag doopte en een behouden vaart toewenste. Het bijna tweehonderd meter lange schip is de nieuwste steenstorter in de vloot van DEME en meteen het grootste schip in zijn soort ter wereld.

Helemaal nieuw is de Yellowstone niet. DEME kocht een “jonge occasie”, zegt Jan Gabriël, hoofd nieuwbouw bij DEME. Het bedrijf kocht het 12 jaar oude schip en liet het in Singapore in zeventien maanden tijd volledig nieuw optuigen. “Enkel de romp is twaalf jaar oud, maar die is perfect in orde. De rest is volledig nieuw.”

Het resultaat is een drijvende fabriek. Een steenstorter of rotsinstallatieschip wordt ingezet om onderzeese kritieke infrastructuur – denk aan stroomkabels en olie- en gasleidingen – te beschermen of windturbines te verstevigen. Het doet daar door er een laag stenen rond te storten.

Dat is hoogtechnologisch werk. De Yellowstone kan een robot in de zee laten zakken die tot op de centimeter precies rotsen kan aanleggen. Die rotsen worden gestort via een valpijp die tot 1.500 meter diep gaat. Vijf extra schroeven houden intussen het schip stabiel.

Grote afstanden

De Yellowstone is de grootste steenstorter ter wereld, en kan tot 37.000 ton rotsen in zijn ruim laden. Dat is een groot voordeel, vertelt DEME-CEO Luc Vandenbulcke. Het schip kan grote afstanden afleggen zonder steeds om nieuwe schepen te varen, wat de kostprijs per ton verlaagt.

Dat is vooral interessant in de VS, waar de Yellowstone binnen enkele weken voor het eerst voor het grote werk zal worden ingezet. Na een kleine klus in de Noordzee – “om de kinderziektes eruit te halen”, aldus Gabriël – gaat het richting de VS, waar voor de kust van Virginia een nieuw windmolenpark wordt aangelegd. De Yellowstone – alle steenstorters in de vloot van DEME hebben ‘stone’ in hun naam – zal er funderingen storten rond de windturbines.

DEME wil zo de boomende offshoremarkt bedienen. Dat is meteen de reden waarom voor een occasie is gekozen, en niet voor een volledig nieuw schip. “Dit gaat veel sneller, en zo kunnen we snel op de markt komen”, zegt Gabriël. DEME heeft daarmee vier rotsinstallatieschepen in zijn vloot.

De Yellowtone wordt bovendien het eerste schip binnen de vloot van DEME dat ook op groene methanol zal kunnen varen. “Het schip kan meteen worden omgebouwd, maar er is nog onvoldoende groene methanol voorradig”, klinkt het.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier