Paul Florizoone van Greenway wil meer vegetarisch op onze BBQ’s

Paul Florizoone. (foto Guillaume Decock)
Redactie KW

Het zijn hoogdagen voor barbecuefanaten. Gemarineerde ribbetjes, koteletjes en steaks kunnen de grill op onder een stralend zonnetje, in het gezelschap van onze bubbelgenoten. Paul Florizoone (48), oprichter en CEO bij Greenway, wil een alternatief bieden. Zijn burgers, broccoliballetjes en chipolata’s zijn gemaakt van onder meer erwten, rode biet en kokosolie. “Alles wat we maken, is plantaardig. Toch mikken wij op vleeseters, niet per se op veganisten.”

Paul Florizoone is afkomstig uit het Koksijdse Sint-Idesbald. Als fervent vleeseter maakte hij in 1996 een reis doorheen India, die niet zonder slag of stoot verliep. “Ik werd er enkele keren ziek door bedorven vlees en besloot alternatieven op te zoeken. Ik leerde de vegetarische keuken kennen en was aangenaam verrast dat ik op die manier even lekker kon eten. Mijn ogen gingen open.”

Eenmaal terug in ons land ging de ondernemer met vegetarisch voedsel aan de slag. “In 1998 opende ik in Gent een eerste Greenway-restaurant. Vandaag zijn er vier restaurants, met ook in Leuven, Brussel en Antwerpen een zaak. We zijn blijven groeien, tot waar we vandaag staan. Ons aanbod ligt als assortiment veggieproducten ook bij Delhaize. We hebben een foodservice en tijdens de zomer staan we met onze foodstands op alle grote Belgische muziekfestivals. Zo staan we in West-Vlaanderen bijvoorbeeld op het Cactusfestival en Dranouter. Helaas is dat dit jaar in het water gevallen.”

Met zijn aanbod wil Florizoone verrassend genoeg niet meteen op veganisten en vegetariërs mikken. “We richten ons op de flexitariërs die een dag of twee in de week beslissen om vlees over te slaan. Het is niet evident om als vleeseter zomaar helemaal over te schakelen. Ook bij mij is dat geleidelijk aan gebeurd. Ik eet trouwens zelf soms nog graag een stukje vlees, maar bewust zo weinig mogelijk. Het kan anders. Dat bewijzen wij met onze producten. Het is al gebleken dat wij de meest verstokte vleeseter, die niet eerder met vegetarisch voedsel in contact kwam, weten te verleiden met onze producten. De rode draad waar we voor staan is een lekker product maken dat ook voor hen aantrekkelijk is.”

Stijgende interesse

Over het waarom van plantaardig eten, is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. De Greenway-CEO merkt met de stijgende interesse in zijn producten ook een duidelijke evolutie in onze maatschappij. “We ervaren dat plantaardig voedsel de toekomst is. De mentaliteit van de mensen wijzigt. Er is het gezondheidsaspect enerzijds. We maken onze producten zo gezond mogelijk, met weinig verzadigde vetten. Bovendien gaan we zoveel mogelijk met lokale ingrediënten aan de slag. Onze barbecueproducten zijn bijvoorbeeld gemaakt met erwtjes uit het noorden van Frankrijk.”

“Er is ook het aspect van dierenleed, waar een vleeseter vaak niet bij stilstaat en het milieuaspect is ook heel duidelijk aantoonbaar. Vleesconsumptie is veel meer belastend dan plantaardig voedsel. In coronatijden zien we dat mensen nog meer bij al die zaken stil staan. Als het zonder inspanning kan, met panklare alternatieven, is dat ideaal. Dat zorgt ervoor dat mensen nog meer bereid zijn om vlees af en toe te laten voor wat het is en over te schakelen op plantaardig voedsel.”

Barbecue-assortiment

Voor deze zomer heeft Greenway dan ook een vernieuwd barbecue-assortiment van plantaardige vleesvervangers klaar, waarvan de textuur en smaak soms niet te onderscheiden vallen van een stuk vlees. “Onze burgers, chipolata’s en stukjes gehakt zijn gemaakt op basis van erwteneiwitten, ui, rode biet, koolzaadolie, kokosolie en plantaardige vezels. De textuur lijkt nagenoeg perfect op vlees. Dat trekt een vleeseter nog sneller over de streep om eens voor ons alternatief te kiezen, hebben we al gemerkt. We willen dat iedereen onze producten op zijn barbecue kan hebben.”

En of Florizoone als geboren West-Vlaming ooit in onze provincie een restaurant zal openen? “Voorlopig is dat niet gepland. We hebben al vier restaurants waar we onze creativiteit kunnen testen, ook met het oog op de retail. Het is niet de bedoeling dat er de komende jaren zaken bijkomen. We willen ons vooral focussen op onze producten in de supermarkt en op onze foodservice. De coronaperiode is voor ons ook een uitdaging geweest om nieuwe zaken uit te proberen. Onze producten van Delhaize verkopen we nu bijvoorbeeld ook via take-away en delivery, zodat mensen ze thuisbezorgd kunnen krijgen.”

“We zijn blij dat we opnieuw onze restaurants konden openen. Een uitdaging, met minder capaciteit en alle maatregelen in acht genomen, maar wel met volle goesting. We zijn ook aan het kijken om naar het buitenland te trekken met onze diepvriesproducten. Ons opzet is geslaagd als we zoveel mogelijk mensen kunnen verleiden om regelmatig plantaardig te eten, zonder daarbij iets tegen vlees te hebben. En als ik straks mijn barbecue aansteek, leg ik er burgers op uit plantaardig gehakt, met wat groentjes, een ui en verse koriander erin, afgewerkt met marinade. Dat is echt top”, likkebaardt hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier