Oostendse recreatievaart krijgt veel boekingen binnen voor zomer
We snakken niet alleen naar terrassen en strandbars in deze post-coronatijden, ook een zomerse zee-excursie kan weer. In de Oostendse dokken dobbert een gevarieerd keuzeaanbod. Van de tweemastsloep Nele, over het kustvissersvaartuig Crangon tot de gespecialiseerde vloot van Captain Blue. “De rederijen zijn er klaar voor, de passagiers ook”, zo verwoordt reder Michel Seeger de zeekoorts.
Corona hield ook rederij Captain Blue ruim zeven maanden uit de vaart. Zaakvoerder Michel Seeger: “Door de alsmaar wijzigende protocollen qua passagiersbezettingen op onze vaartuigen was het onmogelijk om commerciële vaarten te organiseren. Samen met de versoepelingen in de horeca sinds 9 juni en haalbare richtlijnen van de overheid is onze passagiersvaart weer rendabel. Zij het nog altijd met de nodige beperkingen: zo is de bezettingsgraad voor de windmolencruises met de Albatros beperkt tot 40 passagiers in plaats van 60 en met mondmaskerverplichting.”
De dagelijkse zeetrips met de Franlis III vanuit het Montgomerydok zullen pas in juli weer opstarten: “Het buitendek van dit vaartuig is wat te klein om vandaag al de afstandsregels te kunnen garanderen. Daarom ook moeten we voor onze asverstrooiingen de Albatros met haar ruim dek inleggen.”
Achterstand wegwerken
Ondertussen wachten meer dan 50 urnen voor een neerlating voor onze kust. “We proberen dankzij de toegelaten bezettingsgraad voor de nabestaanden op onze vaartuigen vanaf nu en in de komende maanden onze achterstand weg te werken. We konden daarbij altijd rekenen op het enorme geduld en het vertrouwen van de rouwende families. Respect daarvoor”, aldus Seeger.
“Ruim 50 urnen wachten op uitstrooiing. Gelukkig zijn de rouwende families zeer geduldig”
Ook de Fast I , een speedboot voor 12 avontuurlijke passagiers kan straks weer het water op. Ook de Oostendse tweemastsloep Nele koos op 29 mei voor het eerst in 18 maanden weer het ruime sop. Ondertussen ligt het schip aangemeerd in het Mercatordok. André Nolf, secretaris van de Nelevrienden: “Onze steiger aan de voormalige Maritieme Site Oostende nabij de vuurtoren was niet meer veilig. Danzij Hubert Rubbens hebben we nu een vaste aanmeerplaats in het Mercatordok en zijn we veel meer zichtbaar als varend ambassadeur van onze stad.”
De Nele wordt gerund door de Oostende Sailing Vessels maar is eigendom van de stad. “Gelukkig steunen Haven Oostende en haar ceo Dirk Declerck ons logistiek en financieel onvoorwaardelijk”, aldus André die bijna 20 jaar geleden de leiding had over de bouw van de Nele.
Varend erfgoed
De replica van de tweemastsloep spitst haar vaarseizoen in 2021 vooral toe op eendagtrips voor groepen en asverstrooiingen. Maar het vaartuig tekent ook dit jaar weer present op Havenfeesten in onder meer het Noord-Franse Boulogne, Calais en Gravelines. In het najaar staat Antwerpen al geboekt.
Reder Willy Versluys die ook het garnaalvisssersvaartuig Crangon heeft, maakte van de coronaluwte gebruik om zijn als varend erfgoed beschermde Crangon grondig te renoveren. Op 11 juni maakte het vaartuig zijn eerste trip met passagiers. “De boekingen voor de halve dagtrips lopen erg vlot binnen en behalve bij ruig weer zullen we zowat iedere zomerdag kunnen varen”, aldus Versluys. (Marc Loy)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier